Vietnam

Vietnam ska öka Heinekens vinst

I Vietnam dricker befolkningen inte ens hälften så mycket öl som Europa. Det vill Heineken ändra på.

Alkoholkonsumtionen i Europa kan knappast bli högre än den är. I många av Europas länder är konsumtionen i stället på väg ned och politiken stramas åt. Potentialen finns i stället i nya områden som Afrika och Asien.

Redan nu står den asiatiska marknaden för 23 procent av Heinekens vinst. Dit har de nått genom att överta Asia Pacific Breweries och deras ölmärken Tiger och Anchor Beer. Enligt analytiker från Barclays, som deltog i en konferens anordnad av Heineken, riktar Tiger främst in sig på unga konsumenter födda på den här sidan millenieskiftet. Det skriver justdrinks.com.

Nu sneglar Heineken på Vietnam för att växa. Enligt Just drinks är Vietnam en av de största ölmarknaderna i Asien. Redan nu står landet för näst största andelen av Heinekens vinst och bidrar ensamt med 10 procent av den globala vinsten och 50 procent av vinsten från den asiatiska marknaden.

Enligt Just drinks dricker vietnameserna 41 liter öl per person och år. Öl står för 94 procent av den vietnamesiska alkoholkonsumtionen. Ändå är Heineken övertygade om att marknaden kan fortsätta att växa.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer