”Alkohol kan orsaka livslånga skador på ditt barn” står det på etiketten som i mitten av juli beslöts bli obligatorisk på alla alkoholförpackningar i Australien och Nya Zeeland. Längst upp står det ”pregnancy warning” i stora röda bokstäver. Det rapporterar Sydney Morning Herald.
Varningsetiketten blir nu verklighet trots stort motstånd och insatser från alkoholindustrin, som menat att det skulle bli dyrt med de nya etiketterna. Speciellt den röda färgen på etikettens rubrik menade de skulle kosta för mycket. Tillverkarna har nu tre år på sig att se till att etiketten finns på alla alkoholprodukter med mer än 200 ml innehåll.
Andrew Wilsmore, chef för branschorganisationen Alcohol Beverages Australia, säger om beslutet att alkoholindustrin är ”djupt besvikna” över att utsättas för ”substansiella och onödiga extrakostnader.”
Samtidigt har Foundation for Alcohol Research and Education, FARE, påpekat att det endast tog en vecka för bryggeriet Carlton & United Breweries att dra nytta av resultatet i Australiska fotbollsligans final och ändra till specialproducerade etiketter.
– Det visar när de har ett kommersiellt incitament kan de ändra sig mycket snabbt, säger FARE:s policydirektör, Trish Hepworth.