Alkoholförsäljning

Systembolaget ökar i förtroende – minskar i försäljningsvolym

Omsättningen ökar men trots det köper svenskarna mindre volymer alkohol.

Under andra kvartalet 2025 ökade Systembolagets omsättning med 1,7 procent jämfört med samma period året innan, enligt Systembolagets delårsrapport. Ökningen tros främst bero på att påsken inföll senare än vanligt och därför hamnade i kvartal två.

Men trots att omsättningen ökar så säljer Systembolaget mindre volymer jämfört med samma period förra året, om man bortser från effekten av påsken. Rörelseresultatet uppgick till 54 miljoner kronor under andra kvartalet.

Justerat för säsongseffekten påverkas resultatet negativt både i kvartalet och ackumulerat av lägre volymer. Högre löne- och utvecklingskostnader påverkar också resultatet, säger Merlin Poljak, chef för Affärssupport på Systembolaget i ett pressmeddelande.

Sett till hela första halvåret 2025 så minskade försäljningsvolymen med 2,7 procent jämfört med första halvåret 2024.

Systembolaget fortsätter att ha ett starkt förtroende bland svenskarna. I årets Anseendeindex hamnade Systembolaget i topposition och även Nöjd kund-index ökade jämfört med året innan.

Mer från Accent