Covid 19

Alkoholindustrin tappar stort efter covid 19

Det kan dröja fram till 2024 innan alkoholförsäljningen hämtat sig från coronapandemin.

Även om många länder till en början sett en ökad försäljning när människor hamstrat alkohol inför en eventuell karantän, så kan pandemin på sikt bli en stor förlustaffär för alkoholindustrin. Det rapporterar Forbes.

Det är undersökningsföretaget IWSR som gjort analysen av coronapandemins inverkan på alkoholmarknaden. Nedgången har främst att göra med resebegränsningar och att barer och restauranger stängts ner i stora delar av världen. Försäljning av alkohol i samband med flygresor och på kryssningar står för ungefär 100 miljarder kronor årligen.

IWSR:s vd Mark Meek säger att den här nedgången kommer att bli kraftigare än efter finanskraschen 2008 för alkoholindustrin. Han säger att 2019 kan ha varit det sista ”normala” året för industrin.

Rapporten räknar med att den globala alkoholförsäljningen kan komma att minska med 12 procent under 2020.

Trenden att köpa mycket alkohol i butik för att hamstra inför karantän har inte hållit i sig. Det amerikanska ölföretaget Molson Coors såg en minskning av sin försäljning till återförsäljare med 14 procent i USA under april månad.

– Det är osäkert vad det nya normala kimmer att bli, men coronaviruset har påverkat, och kommer att fortsätta att påverka vår branch, säger företagets vd Gavin Hattersley.

Även om försäljningen till butiker ökat något under maj så räcker det inte för att täcka förlusten av utebliven försäljning på barer och restauranger. Och frånvaron av de intäkterna kan bli långvarig.

IWSR tror att öl kommer att återhämta sig snabbare än vin och sprit eftersom det är billigare. Alkoholfri öl förväntas öka ännu snabbare. För en snabb återhämtning rekommenderar IWSR en fortsatt satsning på onlinehandel.

Mer från Accent