En marknadsandel värd 161 miljarder kronor. Även om alkoholindustrin påstår att de inte vill att minderåriga ska dricka så tjänar de grova pengar på just minderårigas drickande. Det visar en studie publicerad i Journal of Studie on Alcohol and Drugs som för första gången på 20 år försökt beräkna marknadsvärdet av ungas drickande i USA. De tre största alkoholföretagen, AB Inbev, Miller Coors och Diageo beräknas stå för nästan hälften av de ungas konsumtion. Det rapporterar Scitech Daily.
Alkohol beräknas bidra till 3 500 dödsfall bland minderåriga varje år i USA. Detta trots att ungas drickande minskat under de senaste decennierna.
– Vår tidigare forskning har visat att unga påverkas av alkoholreklam. Om alkoholindustrin på riktigt vill minska ungas drickande så borde de lägga sin avkastning från minderårigas drickande på fristående initiativ som jobbar med förebyggande åtgärder, säger David Jernigan, professor vid Boston University och medförfattare till studien.
Fotnot: Med minderåriga avses i en amerikansk kontext unga under 21 år, vilket är den lagliga åldern att få köpa ut alkohol i USA.