Fotboll

Carlsberg ingår stort sponsoravtal med UEFA

Allt vanligare med samarbeten mellan fotbollen och alkoholindustrin.

Öltillverkaren Carlsberg ska återigen sponsra den europeiska fotbollsorganisationen UEFA efter ett åtta år långt uppehåll. Ett långsiktigt sponsringsavtal är underskrivet och gör Carlsberg till huvudsaklig ölsponsor för ett flertal EUFA-kupper under de kommande åren.

Det betyder att enbart Carlsbergs ölsorter kommer att säljas i samband med turneringarna och att deras varumärke kommer synas tydligt under matcherna. Det skriver The Drinks Business.

– Carlsberg och UEFA har haft samarbeten ända sedan 1988 och vi ser fram emot detta nästa kapitel, säger UEFA president Aleksander Čeferin.

Samarbetet är en del av en utveckling där det blivit allt vanligare med samarbeten mellan fotbollsorganisationer och alkoholföretag. Förra året offentliggjordes att alkoholjätten Diageos märke Guiness kommer sponsra Premier League och att Aneuser-Busch InBev sponsrar FIFA Club World Cup 2025. Även den internationella olympiska kommittén har ingått ett sponsringsavtal med Aneuser-Busch InBev

Dessa samarbeten innebär att alkoholföretagens märken når ut till miljontals tittare som följer fotboll världen över. Premier League beräknas exempelvis nå 900 miljoner tittare i 189 olika länder.

Mer från Accent