Förebyggande

Nallebjörnar kampanjar för utsatta barn i Göteborg

300 nallebjörnar försedda med 10 olika budskap spreds i slutet av november ut i Göteborg. Deras uppdrag: att upplysa om utsatta barns situation under julen.

Alla har en relation till en nallebjörn. Det är en symbol för trygghet. Samtidigt är nallen också ett tyst vittne till barnens utsatthet, säger Malin Lernfelt, projektledare för Stadsmissionens nallekampanj.

Utsattheten kan uppstå som en konsekvens av missbruk, psykisk ohälsa eller fattigdom. Och just fattigdomen är förknippad med mycket skam. Tabun kring missbruk kan göra att människor hellre håller masken än att söka hjälp, menar Malin Lernfelt.

– Och då är det ofta barnen som får ta smällen. Vad vi ser just nu är framförallt att fattigdomen ökar. Vi har länge haft en stark tro till vår gemensamma välfärd i det här landet, men den krackelerar allt mer, säger hon.

Nallebjörnskampanjen innefattar inte bara björnarna som placerades ut på stan utan också en kampanjfilm som just nu går både på bio och TV. Stadsmissionens förhoppning är att kampanjen dels ska uppmärksamma utsatta barns situation men också dra in pengar till den egna verksamheten. Förra året nådde man ut till 577 hushåll och över tusen barn med stöd och julklappar. I år hoppas man på att nå mångdubbelt fler. Genom en insamling på stan har Stadsmissionen redan fått ihop 100 000 kronor i presentkort.

– Vi tror att människor ändå känner ansvar och vill skapa en bättre stad tillsammans. Det finns en stor vilja att hjälpa till, säger Malin Lernfelt.

Stadsmissionen arrangerar också Göteborgs största öppna julfirande. Under julhelgen väntar man sig ta emot runt 600 personer per dag.

I Göteborg fanns i april 3 435 hushåll som registrerats som hemlösa enligt Fastighetskontoret på Göteborgs stad. Stadsmissionen är dagligen i kontakt med hundratals människor genom sina öppna verksamheter. Enligt Malin Lernfelt har det blivit allt svårare att få hjälp av Socialtjänsten vilket leder till att allt fler söker sig till Stadsmissionen.

– Vi blir samhällets sista utpost för många människor och med den här kampanjen vill vi se till att deras röster hörs, säger hon.

Mer från Accent