Vinklubbarnas marknadsföring kan vara olaglig

Vinklubbarnas och näthandlarnas webbplatser är fulla av erbjudanden om rabatter och uppmaningar till köp. De skickar hem personliga brev till personer som inte är medlemmar och kontaktar människor per telefon – även om de är under tjugo.

(Uppdaterad 17.22, 2011-11-30)

Marknadsföring av alkohol ska var måttfull, får inte vara påträngande, uppsökande, uppmana till bruk eller rikta sig till barn eller ungdomar. Så står det i alkohollagen. Trots det kontaktades Anna Thor, 18, per telefon, dagen efter hon registrerat sig som medlem i Australian Wine Club. Företagets representant uppmanade Anna att handla hem extra mycket vin till julhelgen. Anna erbjöds också personlig rådgivning och nymedlemsrabatt.

− Man behövde inte uppge personnummer när man registrerade sig, säger Anna Thor.

Kvinnan som ringde upp frågade inte heller efter Annas ålder.

− Hon var jättetrevlig. Det var som att prata med en kompis. Jag tror att många ungdomar blir inspirerade att handla efter ett sådant samtal, säger Anna Thor.

Mark Majzner, vd för Australian Wine Club, menar att de har rätt att kontakta de som är medlemmar i vinklubben.

–  Alla medlemmar har uppgivit att de är över tjugo och intresserade av vin. Nu har vi dessutom ändrat på hemsidan så att man måste uppge fullständigt personnummer även om man inte handlar utan bara blir medlem.

Ett annat företag, The Wine Company, skickar hem personligt adresserade brev till personer som aldrig tidigare haft kontakt med dem.

I samband med testköpen av alkohol från vinklubbarna har UNF också tittat på företagens hemsidor. De hittade överstrukna priser som antyder att varan realiseras, ”köp tre betala för två”-erbjudanden, månadens erbjudande, uppmaningar till köp, månadsprenumerationer, gratis frakt vid köp över viss summa och andra liknande erbjudanden.

– Deras marknadsföring var värre än jag trodde, säger Linda Engström, förbundsordförande i UNF. Att vi skulle få handla var jag säker på. Statistiskt får vi samma resultat när vi testar alla kommersiella aktörer, mataffärer såväl som restauranger, men att marknadsföringen såg ut så här visste jag inte.

DI:s Vinklubb (som drivs av samma företag som ligger bakom Australian Wine Club) fälldes nyligen av branschens egen alkoholgranskningsman för marknadsföring som låg utanför lagens krav.

Eva Ekeroth

Fakta / Så står det i alkohollagen

1 § Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.

Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Mer från Accent