Tobaken ökade i popularitet under flera hundra år i Sverige efter att seden importerades under 1500-talet. Men när sanningen om tobakens skadeverkningar började uppdagas på 60-talet vände trenden. Accent har sammanställt tobakens historia.
1560 – tobaken kommer till Europa.
1600-talet – tobaksrökning i pipa kom till Sverige. Den första cigaretten som påminner om den som finns idag skapas i Spanien.
1641 – Sverige inför monopol på tobakshandeln.
1700-talet – de spanska cigaretterna sprids utanför landet. När de kommer till Sverige får de namnet “papyross” och förses med munstycke.
I mitten på 1700-talet var tobaksodling en av de viktigaste industrigrenarna i Sverige och det fanns omkring 80 tobaksfabriker. Vid den här tiden blev det också mode att snusa in tobak i näsan.
1800-talet – Över 100 tobaksfabriker i landet. Man började snusa genom att lägga en prilla under läppen.
1904 – den första svenska cigarettmaskinen köps in av Rettigs fabrik i Gävle.
Runt 1920 – cigarettrökning blir populärt.
1922 – Ljunglöfs Ettan blev det första rikstäckande snuset.
1960-talet – varannan man och var fjärde kvinna röker.
1964 – det första sambandet mellan tobaksrökning och lungcancer fastslogs.
1964 – Den sista svenska tobaksodlingen lades ner.
1974 – Portionssnus introduceras. Tre ankare var det första märket.
1980-talet tobaksrökningen börjar gå ner, speciellt bland män.
1990-talet – fler kvinnor än män röker. Trenden håller i sig fram till idag.
1993 – Den första tobakslagen kom. Den innefattar bland annat rätten till en rökfri arbetsmiljö i vissa lokaler och på skolgårdar, samt bestämmelser om varningstexter och innehållsdeklaration på tobaksvaror och reglerad marknadsföring av tobak.
Mitten på 90-talet – den stora tobaksskandalen i USA. Där det avslöjades att flera chefer för olika tobaksbolag medvetet ljugit under ed om att de inte visste att nikotin var beroendeframkallande. (Se artikeln).
1997 – Förbud mot att sälja tobak till minderåriga införs i Sverige.
2002 – Varningstexter på alla förpackningar.
2003 – Förbud mot indirekt tobaksreklam och att saluföra light-cigaretter.
2005 – Rökförbud i restauranger och på andra serveringsställen.
2006 – förbud mot att sälja cigaretter styckevis. Samma år utvidgades dessutom tobaksförbudet mot kommersiella annonser, förbud mot utomhusreklam och förbud mot sponsring.
2010 – 13 procent av befolkningen röker – 11 procent av männen och 13 procent av kvinnorna. 11 procent snusar – 19 procent av männen och 4 procent av kvinnorna.
2011 – Sverige kritiseras av europeiska och svenska antitobaksorganisationer för sin tobakspolitik. Sverige har gått från att vara ledande inom Europa till att i första hand lobba för att snus ska tillåtas i Europa.
Källor: Tobaksfakta, Statens folkhälsoinstitut, A non smoking generation