Tänk om utsedd till bästa reklamfilm på bio

Tänk om-kampanjen går ut på att få föräldrar att inte langa till ungdomar och att få ungdomar att dricka mindre.

En ung tjej som spyr på toaletten. En mamma som har köpt ut vin. Det är bilder ur Statens folkhälsoinstituts, FHI, reklamfilm för kampanjen Tänk om. Filmen har utsetts till biopublikens favorit.

Biopubliken har valt. Den bästa reklamfilmen för det fjärde kvartalet 2010 på bio är Tänk om-filmen som Statens folkhälsoinstitut står bakom.

Filmen inleds med en tjej som spyr, sedan rullar den bakåt i tiden, tills tjejen står hemma på trappan på väg att gå och får en flaska vin av sin mamma. Tjejen intygar att mamma inte behöver oroa sig, hon ska på en lugn tjejfest.

– Vi vill visa att bilden tonåringarna ger och hur det egentligen går till på festerna ofta är skilda saker, säger Bitti Jonasson som är kommunikationschef på FHI.

Filmen har producerats av produktionsbyrån Atmosfär i samarbete med reklambyrån Syre och har visats på tv, bio och webben. Atmosfär kom med idén att spela upp innehållet baklänges.

– Det blir ganska dramatiskt och väcker uppmärksamhet. Sedan att filmen börjar med den här tjejen som är full, sätter budskapet tidigt och gör att folk blir nyfikna och vill se hela.

Reklamfilmen är en del i antilangningskampanjen Tänk om som drivs av FHI i samarbete med bland andra polisen och IOGT-NTO.

– Budskapet är att föräldrar inte ska köpa ut alkohol. Många föräldrar tror att det är bättre att de köper ut för då vet de vad barnen dricker men det stämmer oftast inte, säger Bitti Jonasson.

Varför tror du att biopubliken fastnade för den här filmen?

– För att det är en angelägen fråga. Det är ett kvitto på att det är viktigt med de här budskapen.

Vad betyder det för er att vinna den här titeln?

– Det är jätteroligt, det är kul att vi nått fram till målgruppen. Men vi skiljer oss som en statlig myndighet, målet för oss är frågan, att minska ungdomars drickande. Sedan att vi får priser är ju kul eftersom vi lägger ner mycket tid och energi på det vi gör.

Biopublikens val är ett pris från SF bio. Varje kvartal får biopubliken välja vilken reklamfilm som gjort starkast intryck på dem under de senaste månaderna. Vinnaren belönas med diplom.

Tänk om-filmen – se den här.

Joanna Wågström

Mer från Accent