Sidas tidning Omvärlden: Inga problem med alkoholreklam

Jesper Bengtsson. Foto: Leif Hansen.
Jesper Bengtsson. Foto: Leif Hansen.

6 frågor till Jesper Bengtsson, ny chefredaktör för det statliga biståndsorganet Sidas tidning Omvärlden, som har haft reklam för alkohol under våren.

Vad har du för syn på alkoholreklam i tidningen?

– Jag har inget principiellt emot att ha alkoholreklam i tidningen.

Vad har ni för reklampolicy – kan ni tänka er att ha reklam för vad som helst i tidningen?

– Nej, inte för vad som helst förstås, det är en väldigt korkad fråga. Vapen skulle jag inte ha reklam för, inte för pornografi, inte för rasistiska partier – det finns en massa saker jag inte skulle ha reklam för, naturligtvis.

Men varför reklam för alkohol då?

– Vi har en väldigt vuxen läsekrets, relativt sett. Vi har nog inga ungdomar. Vi vänder oss till en grupp som kan köpa alkohol och som kan fatta beslut om det själva på eget bevåg, så jag ser inga problem med den saken. Hade det varit en yngre läsekrets hade jag säkert varit mer tveksam, men det är jag inte nu.

Ser du inget problematiskt alls med att Omvärlden har alkoholreklam – alkohol är ju exempelvis ett stort utvecklingshinder i många länder?

– Att alkohol kan vara ett utvecklingshinder håller jag med om, men jag ser inte hur reklam för en svensk läsekrets kan bidra till den saken. Jag var inte chefredaktör i våras, men vad jag vet har vi inte fått några reaktioner på alkoholreklamen i tidningen.

Omvärlden skriver nästan ingenting om alkohol redaktionellt. Tycker ni att alkoholfrågan är viktig?

– Ja, självklart.

Varför skriver ni nästan inget om alkohol då?

– Under de fem veckor jag har jobbat med tidnigen så har det inte kommit upp, men det kan mycket väl hända att det kommer framöver. Det är ett mycket bra uppslag, faktiskt.

Jenny Stadigs

Mer från Accent