Accent har tidigare berättat om kampanjfilmen som berättar om sambanden mellan alkohol och cancer. Den är producerad av Balance North East, en organisation som finansieras av regionala myndigheter i nordöstra England och jobbar med alkoholförebyggande arbete.
När filmen började sändas på teve klagade en koalition av företrädare för alkoholindustrin till brittiska Advertising Standards Authority, den organisation som ser till att reklamreglerna efterlevs, och försökte få filmen stoppad. Industrin menar att filmen är osaklig och därför bryter mot de regler som finns för reklam i Storbritannien.
Men trots intensiv lobbying misslyckades alkoholindustrin. Klagomålet avvisades i ett beslut i går, detta efter att företrädare för Balance North East kunnat visa en stor mängd vetenskapliga studier som pekar på sambanden mellan alkohol och cancer. Man hänvisade också till att Världshälsoorganisationen, WHO, klassar alkohol som en cancerogen i samma klass som tobak och asbest.
– Det här är en seger för oss som arbetar för en bättre folkhälsa, säger Colin Shevills, chef för Balance North East, i ett pressmeddelande. Att delar av alkoholindustrin försöker stoppa den här informationen är högst oansvarigt. Det visar att industrin sätter vinstintresset före hälsa och välmående och att man använder liknande metoder som tobaksindustrin.
Läs mer om alkohol och cancer här, och se filmen industrin försökte stoppa: