NBV:s förbundsrektor skrev avtal med Pool Media

NBV:s nya förbundsrektor Ulf Eriksson var tidigare ordförande för Riksförbundet Hem och Skola. Under hans tid som ordförande tecknade Hem och Skola ett avtal med Pool Media som sträcker sig fram till år 2027.

Uppdrag Granskning avslöjade nyligen att företaget Pool Media, som Accent tidigare granskat, tjänar miljoner på att sälja Hem och Skolas kampanjer Rökfri ungdom och Noll tolerans mot mobbing. Av de 42 miljoner som Pool Media fick in till kampanjerna från sponsorer förra året stannade nästan 34 miljoner kvar hos säljbolaget. Endast 20 procent av de insamlade pengarna gick till Riksförbundet Hem och Skola.

Accent har intervjuat Ulf Eriksson som sedan årsskiftet är förbundsrektor på NBV. Han var förbundsordförande för Hem och Skola samt ordförande för bolaget Hem och Skola Utveckling i Sverige AB vid den tiden som avtalet med Pool Media skrevs om.

När började du engagera dig i Hem och Skola?
– Egentligen var det när jag valdes till ordförande. Jag hamnade på årsmötet av en slump och kunde inte vara tyst så då blev jag vald. Det var i maj 2007.

Vad visste du om Hem och skolas verksamhet när du tog på dig ordförandeskapet?
– Jag visste inte så mycket. Jag fick läsa in mig efter att jag blivit vald.

Hur såg avtalet med Pool Media ut då?
– Det såg ut så som det beskrevs i Uppdrag Granskning. Pool Media fick 80 procent av intäkterna och avtalet sträckte sig till någonstans 2012 eller 2013.

Vad tyckte du om det?
– Jag tyckte att det var ett dåligt avtal. Hade jag suttit med från början så hade jag inte blandat kommersiell verksamhet med ideell verksamhet. Hem och Skola var nära att gå i konkurs när Pool Media erbjöd sig att sälja två kampanjer i Hem och Skolas namn. De hade ett färdigt koncept som Hem och Skola köpte. De hyrde i princip ut sitt namn. Men det var före min tid. Jag hade inte gått med på att hyra ut mitt namn.

Du var med och förhandlade om avtalet, det nya avtalet gäller till 2027, varför gick ni med på det?
– Pool Media var ganska kalla när vi ville ändra det gamla avtalet. Det enda vi hade att förhandla med var tid.

Hur ser det nya avtalet ut?
– Betydligt mer pengar går till Hem och Skola än vad som visades i Uppdrag Granskning. De pratade om det gamla avtalet.

Hur mycket pengar går till Hem och Skola enligt det nya avtalet?
– Det får jag inte säga för då bryter jag mot aktiebolagslagen.

Men enligt förra årets årsredovisning som visades i Uppdrag Granskning så gick 80 procent av de intjänade medlen fortfarande till Pool Media?
– Det ser ut så men det beror på att de tar en stor del av kostnaderna för kampanjerna. Förut särredovisades de kostnaderna men så är det inte längre.

Vad tycker du om det avtal som du var med och förhandlade fram?
– Det är långt men det var det enda vi kunde göra med de förutsättningar vi hade.

Hur tänkte du kring att den största delen av sponsorernas pengar går till Pool Media?
– Vi fick ärva avtalet och har försökt göra det bästa av situationen. Självklart önskar jag att mer av intäkterna från kampanjerna gick direkt till Hem och Skola men som sagt, vi fick göra bästa möjliga av de förutsättningar vi hade.

Vilka problem ser du med det här avtalet?
– Problematiskt är det att det kom till från första början. Men samtidigt har resultatet blivit att Hem och Skola har två kampanjer som är jättebra. Dessutom skulle Hem och Skola få svårt att överleva utan intäkterna från kampanjerna.

Varför slutade du?
– Jag började jobba här på NBV.

Joanna Wågström

Mer från Accent