UNF anmälde Antipodes marknadsföring till Konsumentombudsmannen i december. KO har nu granskat marknadsföringen och anser att Antipodes brutit mot reglerna för alkoholreklam på åtta punkter.
Det var i samband med de provköp UNF gjorde från flera distanshandelsföretag som organisationen fick upp ögonen för företagens marknadsföring. De ungdomar som registrerat sig som medlemmar eller kunder hos företagen fick introduktionsrabatt, uppmanades att handla hem till julhelgen, och erbjöds mängdrabatter. Ingen koll gjordes av ålder.
Konsumentombudsmannen anser inte att Antipodes marknadsföring uppfyller kraven på måttfullhet och finner den otillbörlig i åtta fall:
1. Ett erbjudande om att få fyra vinglas från Orrefors på köpet när man tecknar en vinprenumeration.
2. Gratis frakt om man handlar över 3 000 kronor.
3. Mellandagsrea på en samling om 12 flaskor vin.
4. Höstspecial med fri frakt för 12 flaskor. Dessutom innehåller reklamen texten som inte är saklig information utan anspelar på känslor: ”Hösten är här. Dags för mysiga hemmakvällar, grytor, vilt, svampsoppa och annat som hör hösten till.”
5. Rosérea om man köper 15 flaskor. Även här går texten över gränsen med testen: ”Förläng sommaren med fruktiga roséviner. Behåll sommarkänslan långt in på höstkanten med våra härligt fruktiga roséviner”.
6. En flaska vitt vin på köpet vid köp av elva flaskor. Dessutom texten ”Beställ elva flaskor precis dit du vill ha dem. Sedan är det bara att luta sig tillbaka i hängmattan och njuta av sommaren.”Intill texten återfanns en bild av en flaska placerad i ett landskap.
7. Brevlådereklam direkt hem till kund som inte bett om det.
8. Julspecial med vinflaska eller bok på köpet.
Antipodes Premium Wine har möjlighet att yttra sig i ärendet fram till den 29 februari.
Eva Ekeroth