Vinskandalen

IOGT-NTO om vinskandalen: ”Väldigt olämpligt”

Gratis vin mot marknadsföring och nyttjande av Nationalmuseums lokaler. Ungefär så har avtalet mellan Nationalmuseum och vinleverantören sett ut, enligt Kulturnytts avslöjande i dagarna. Klart olämpligt, enligt IOGT-NTO.

Kulturnytts avslöjande om att Nationalmuseum bytte marknadsföring mot ”gratis” vin har slagit ned som en bomb i nyhetsdebatten. För att inte lägga skattepengar på att köpa in alkohol till vernissager har museet i stället gjort en deal med en vinleverantör om att få vin i utbyte mot att vinleverantören fått låna museets lokaler. Företaget ska även ha blivit lovade marknadsföring i Nationalmuseums kanaler, till exempel via pressmeddelanden.

Förkastligt, enligt IOGT-NTO.

– Vi tycker så klart att det här är väldigt olämpligt. Myndigheter bör ju inte sponsras av alkoholindustrin, och ännu mindre göra reklam för vinleverantörer på sin hemsida och i pressmeddelanden och annat material, säger Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO.

Hon tycker det är klokt att Nationalmuseum säger att myndigheten inte vill använda sitt statliga anslag till alkohol.

– Men att i stället gå och bli sponsrade av en vinleverantör … Det är ju oerhört tråkigt. Jag tycker att de i stället borde satsa på den här alkoholfria trenden som andra börjar haka på nu, till exempel Fotografiska museet.

Enligt Kulturnytt så säger Nationalmuseum först att uträkningarna av avtalets värde är arbetsmaterial, och därmed inte offentligt, sedan får Kulturnytt beskedet att det handlar om ett sponsringsavtal, som inte omfattas av offentlig upphandling.

En professor Kulturnytt pratat med säger att det inte kan handla om sponsring när Nationalmuseum byter till sig varor.

– Även om det inte är sponsring så är det olämpligt att myndighet gör den här typen av reklam för en vinleverantör. IOGT-NTO tycker också att den här typen av sponsring inte hör hemma inom kulturen eller idrotten. Vi har alltid jobbat för att all sponsring av alkohol ska förbjudas, på samma sätt som gäller för tobak, säger Irma Kilim.

Även Moderna museet har ett liknande avtal med vinleverantören, enligt Kulturnytt.

Vad gör IOGT-NTO i de här frågorna?
– Jag kan säga att vi kommer hålla koll på det här. Och vi jobbar ständigt för en restriktiv alkoholpolitik både vad gäller sponsring och marknadsföring, säger Irma Kilim.

Mer från Accent