Systembolaget

IOGT-NTO blixtkampanjar mot Hökmark

Efter moderaten Gunnar Hökmarks uttalande om att han vill avskaffa alkoholmonopolet startar nu IOGT-NTO en blixkampanj för att göra honom kunnigare i alkoholfrågor.

Bakgrunden till IOGT-NTO:s kampanj är det uttalande Gunnar Hökmark gjorde i P1 Morgon under tisdagen. På en fråga om vad han tyckte om Systembolagets monopol för försäljning av alkohol svarade han att det bör ”gradvis avskaffas”.

— Ju fler som skriver på för en alkoholkunnigare Hökmark, desto fler insatser gör vi från IOGT-NTO för att lära honom mer om alkoholpolitik och vad forskningen säger. På bordet finns bland annat en dag med några av världens ledande alkoholforskare på vår folkhögskola Wendelsberg, säger Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef för IOGT-NTO i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:

— Att avskaffa Systembolagets monopol och släppa in den multinationella alkoholindustrin på marknaden kommer leda till att konsumtionen ökar med större kostnader för oss som skattebetalare när alkoholens baksidor ska betalas. En kan tycka det är lite märkligt att Hökmark som moderat företrädare vill ha en politik som begränsar människors frihet, avslutar Linda Engström.

Accent blixtintervjuade Samuel Somo på IOGT-NTO:s kommunikationsavdelning via mejl sen i går kväll:

Vad fick er att starta den här kampanjen?
– Lite känslan av att ”ne nu räcker det med att slå på vår restriktiva alkoholpolitk” och att vi nu en längre tid har jobbat fram en strategi för att börja arbeta med snabb digital påverkansarbete. IOGT-NTO är en modern folkrörelse. Det gör att vi behöver agera och opinionsbilda på fler plan som ett komplement till föreningslokalen eller på gator och torg. Att vi synliggör oss på detta vis på digitala medier är ett större kliv in i den digitala världen för IOGT-NTO.

hokmark_kampanjVad hoppas ni uppnå?
– En viktigt del i det här är att skapa engagemang för våra frågor som gör att medlemmar och andra på någon minut kan göra en insats för våra frågor. Vi vill också medvetengöra människor om situationen som råder och ge dem möjlighet att få en insikt i de frågor som står oss nära. Ju fler som skriver på vår aktion, desto fler insatser gör vi också för att lära Hökmark mer om alkoholpolitik och vad forskningen säger. Så vi kommer matcha underskrifterna med insatser riktade personligt till Hökmark.

Vilka reaktioner har ni fått hittills?
– Många positiva reaktioner har inkommit via Facebook och Twitter. Givetvis har också de som alltid tycker vi är helt extrema och fanatiska gjort sin röst hörd. Min bild är också att många medlemmar på kort tid gillat det här och sprider gärna det vidare i sina sociala nätverk.

Är det inte lite tufft att peka ut en enskild politiker på det här sättet?
– Det tycker nog säkert en del. Vi håller det på ett professionellt plan kopplat till personens agerande i sin roll. Är det valår är nog också toppolitiker inställda på att få en och annan pik riktad mot sig när de uttalar sig i vissa frågor. I just alkoholpolitiska frågor har vi ganska mycket att säga till om, och det ska vi göra också!

Det här är första gången vi sett en sådan här blixtkampanj från IOGT-NTO. Kommer vi att få se fler?
– Det kommer bli många fler blixtkampanjer och initiativ från oss på IOGT-NTO där vi snabbt behöver få ut vår hållning och skapa en opinion kring våra frågor. Så det ni sett nu är början på den digitala resa IOGT-NTO påbörjat.

Mer från Accent