Systembolaget

Folkhälsoministern är prao i Systembolagets kassa

Folkhälsominister Gabriel Wikström provade på att arbeta på Systembolaget. Enligt kunderna skötte han sig bra.

Systembolaget erbjuder ministrar och riksdagsledamöter praktikplats. I går provade folkhälsominister Gabriel Wikström på att sitta i Systembolagets kassa.

– Han skötte sig riktigt bra, säger kunden Niklas Engström.

Han blev lite förvånad över att bli betjänad av ministern.

– Men jag tycker det är jättebra. Det är bra med verklighetsförankring, säger han.

Gabriel Wikström var lite spänd inför uppgiften.

– Det var lite nervöst. Det är det alltid första dagen på ett nytt jobb, säger Gabriel Wikström.

Han ställer upp som prao för att han tycker att Systembolaget är viktigt.

– Det är själva kärnan i vår alkoholpolitik, även om det inte är allt. Det är viktigt att de som vill dricka alkohol ska kunna handla i butiker med god service och få ett trevligt bemötande. Går de in i butiken för att köpa en flaska rött vin ska de inte heller gå här ifrån med något mer. Om det inte är en flaska alkoholfritt förstås, säger Gabriel Wikström.

Han har lärt sig massor under dagen säger han och berättar att han fått en ordentlig genomgång innan han fick ikläda sig uniformen med tillhörande namnskylt.

– Jag har till exempel fått lära mig hur viktigt det är med varuexponering, säger han och förklarar att det just är sådant som kan avgöra om man köper med sig något man inte tänkt.

Han betonar att det är viktigt att Systembolaget håller hög kvalité.

– Alla kundgrupper ska känna sig lika välkomna. Att kunderna gillar Systembolaget är viktigt för stödet för hela alkoholpolitiken, säger han.

När en journalist från TT frågar om Gabriel Wikström kan ge några vintips svarar han att det kan han inte, men om han skulle tipsa om något så skulle det vara alkoholfritt.

Skälet till att Systembolaget bjuder in politiker att praktisera är att öka kunskapen och förståelsen för monopolet.

– Ju fler som förstår och kan förklara vårt unika samhällsuppdrag desto bättre. Det gäller såväl politiker som andra beslutsfattare och kunder, säger Magdalena Gerger till Accent.

Ökad kunskap ger ökad förståelse.

– Det är viktigt att kunderna förstår varför vi har ett monopol. Då blir de inte irriterade när vi ber om legitimation eller genomför antilangningskampanjer, säger hon.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer