Alkoholreklam

Eurocare till angrepp mot alkoholsponsring av Formel 1

Eurocare vill stoppa alkoholreklam och sponsring i samband med nmotorsport.

Lagom till Monacos Grand Prix-tävlingar i Formel 1 ifrågasätter Eurocare lämpligheten i att motorsporten sponsras av alkoholföretag. Alkoholreklam och alkoholsponsring av formel 1 är en farlig cocktail skriver Eurocare i ett pressmeddelande.

– Vi tycker det är helt olämpligt. Det strider mot EU-direktivet där det tydligt framgår att bilkörning och alkohol inte här ihop, säger Mariann Skar, generalsekreterare på Eurocare, till Accent.

Tillsammans med Institute of Alcohol Studies i Storbrittanien och Monash University i Australien har Eurocare räknat på omfattningen av alkoholreklamen under förra årets Grand Prix i Monaco inklusive de olika teamens sponsorskyltar.

Resultatet finns att läsa i en ny rapport. Av den framgår att publiken exponerades för alkoholreklam var femte sekund, i nästan två timmar, under Monacos Grand Prix 2014. Publiken är i det här fallet inte bara de som ser loppen på plats. Tävlingen sändes över hela världen och totalt beräknas 500 miljoner ha tittat.

Rapportens författare anser att det går emot EU:s direktiv om tillhandahållande av audiovisuella medietjänster liksom det rimmar illa med alkoholindustrins egna frivilliga åtaganden.

Mariann Skar tycker det är märkligt att inte Motorsportförbundet tycker att de har något ansvar.

– Vi skrev till deras president och fick veta att han inte ansåg sig ha något ansvar för detta. Vi tycker att de ska sluta ta emot sponsorpengar från alkoholindustrin, säger hon.

Mer från Accent