Rattfylleri

Efter ministerns avgång: delade meningar om gränsen för rattfylleri

Gymnasieminister Aida Hadzialics avgång, efter att hon ertappats med att köra rattfull över Öresundsbron, har föranlett debattörer att både förespråka höjning och sänkning av gränsen för rattfylleri. IOGT-NTO tycker att en låg gräns är viktig.

– Hon körde lagligt i Danmark, men fem minuter senare bröt hon mot lagen i Sverige. Det är idiotiskt, säger alkoholforskaren Wayne Jones till Aftonbladet.

Att man känner sig nykter vid 0,2 promille tar han som intäkt för att Sverige borde höja sin gräns till 0,5.

– Till skillnad från Wayne Jones så tycker jag att det är ett skäl till att ha en nollgräns. Då vet man att man inte kan dricka alls, och behöver inte gissa, säger Hans Laurell som var expert på dåvarande Vägverket när det beslutades att den svenska gränsen skulle sänkas till 0,2 promille, i samma artikel.

Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Vid 0,5 promille, som var den tidigare gränsen för rattfylleri i Sverige, är förmågan att köra bil försämrad och olyckorna fler. Det var anledningen till att den svenska gränsen sänktes från 0,5 till 0,2 promille 1990. Flera instanser, däribland dåvarande Vägverket, förordade en sänkning till noll, åtminstone i princip. I diskussionen bedömdes ändå att det måste finnas utrymme för felmarginal och att därför ingen skulle dömas med mindre än 0,2 promille i blodet.

För den som bestämt sig för att aldrig dricka alkohol i samband med bilkörning är gränsen inte något problem. Det är de som väljer att dricka, men försöker hålla sig under gränsen som riskerar att köra med för hög promillehalt i blodet. Även om det finns appar och andra hjälpmedel att ta till för att beräkna sin promillenivå kan det lätt bli fel.

– Problemet är att det finns individuella variationer, förutom vikt och kön, faktorer vi inte vet så mycket om, som gör att en del får högre promille för samma alkoholkonsumtion. Systemen i kroppen som tar hand om alkoholen är mer eller mindre effektiva hos olika individer, säger alkoholforskaren Sven Andréasson till Aftonbladet.

På IOGT-NTO pågår för närvarande ingen diskussion om rattfyllerigränsen.

– Det är bra att gränsen är låg. Lagen ska ge en tydlig signal om att man inte ska dricka alkohol när man ska köra bil. Diskussionerna som förs kring en nollgräns är intressanta. Då behöver man inte fundera alls på hur mycket man eventuellt kan dricka. Men det kräver ju att de tekniska lösningarna finns. Det är inte meningsfullt att personer som inte har druckit fastnar på grund av brister i mätutrustningen, säger Johnny Foglander, pressekreterare på IOGT-NTO.

Mer från Accent