Varningstexter

Alkoholindustrin motarbetar försök med varningstexter

Ett kanadensiskt försök med varningstexter på alkoholförpackningar har stoppats av alkoholindustrin. Kränkning av varumärke och varumärkesskada hävdar de.

I en statligt ägd alkoholbutik i Yukon Territory dök färgglada etiketter med varningstexter upp på förpackningarna strax före jul.

Som en del i ett forskningsprojekt, finansierat av kanadensiska myndigheter, var det tänkt att etiketterna, som informerade om hälsorisker kopplade till alkohol, på försök skulle sitta på alla förpackningar under åtta månaders tid.

Inom en månad hade projektet stoppats efter att industrins lobbygrupper ifrågasatte såväl forskningsprojektet som den statliga inblandningen. Det rapporterar New York Times. Företagen hävdade att etiketterna skadade och kränkte deras varumärken.

John Streicker, ledamot i Yukons regering, säger till New York Times att han tror att regeringen skulle blivit stämd om de fortsatt att klistra forskarnas varningsetiketter på förpackningarna. Territoriet har endast 36 000 invånare och har inga ekonomiska möjligheter att möta den globala alkoholindustrin i en rättegång.

– Vi måste göra det som är mest ansvarsfullt, och avgöra om det är bäst att använda pengarna till att betala advokater eller till att minska skadorna, säger han.

Enligt Robert Solomon, professor i juridik vid University of Western Ontario i London och specialiserad på alkohol- och drogpolitik, ger reglerna för cigarettpaket Yukons regering rätt att klistra dit etiketter även på alkoholförpackningar.  Han avfärdar idén om varumärkesskada.

– Det är sorgligt att industrin motsätter sig att göra konsumenter medvetna om de skador som är relaterade till alkohol. Industrin vill verkligen inte att allmänheten ska betrakta alkohol som en drog. Men det är en drog som orsakar stora kostnader för hälsan, säger han till New York Times.

Mer från Accent