Alkoholfritt

Succé för alkoholfri bar på Way out West

Den alkoholfria baren ”Bar för alla” på musikfestivalen Way out West blev en riktig succé. Alkoholfria drycker såldes för 87 880 kronor. Hela summan går till välgörenhet.

I torsdags drog den populära musikfestivalen Way out West igång och på plats i år fanns en helt alkoholfri bar. Initiativtagare till baren var Way out West och GodDryck som med hjälp av ett gäng UNF-are serverade alkoholfri öl, alkoholfria drinkar samt Goda Bubblor No 1.

– Vi har fått jättemånga fina reaktioner. Bara under fredagen sålde vi alkoholfritt för 41 000 kronor och många besökare uttryckte hur bra de tyckte att det var att det fanns en alkoholfri bar på området. Mitt intryck är att majoriteten som köpte av oss är icke-nykterister som ville prova en fräsch, alkoholfri drink. De blev glatt överraskade över att det var så gott, säger Peter Roland, vd för GodDryck.

Han berättar att de allra flesta var sugna på alkoholfria drinkar och allra bäst gick en flädermojito som läskade härligt i värmen.

– Stämningen på festivalen och kring vår bar var fantastisk. Alla var glada och positiva, säger han.

Sammanlagt under festivalens tre dagar sålde ”Bar för alla” för 87 880 kronor och allt kommer att gå till välgörande ändamål. Fram till den 16 september kan man på Facebook rösta på den eller de organisationer man vill ska få ta del av pengarna.

GodDryck är ett av flera dotterbolag till GoodCause, en Stockholmsbaserad stiftelse som grundades 2005 för att starta och driva bolag som erbjuder konkurrenskraftiga produkter och tjänster, samtidigt som bolagens avkastning skänks till välgörande ändamål. Hela överskottet från den alkoholfria baren går till välgörenhetsorganisationer, bland andra IOGT-NTO, SOS Barnbyar, Läkare utan gränser och Naturskyddsföreningen.

Mer från Accent