Miljonlotteriet

Ny strategi ska ta Miljonlotteriet framåt

Den avreglerade spelmarknaden innebär nya utmaningar. Men Miljonlotteriet har en strategi för att vända förra årets sviktande försäljningssiffror.

Vi befinner oss i en ny situation och på en ny marknad. Det finns nu över 100 licenstagare på den svenska spelmarknaden och det är tryck i de här frågorna, säger Jonatan Hjort, vd på Miljonlotteriet.

Den ekonomiska situationen för IOGT-NTO är pressande. Miljonlotteriet som länge varit den främsta inkomstkällan för rörelsen gick under 2018 inte med lika stor vinst som tidigare år. Till följd av det har stora nedskärningar fått göras inom IOGT-NTO och fler kan väntas framöver.

– Vi har lagt upp en ny strategi och jobbar på nya sätt med vår försäljning, säger Jonatan Hjort.

Framförallt handlar det om att trycka ännu mer på budskapet om vart Miljonlotteriets pengar tar vägen, att man som kund också är med och bidrar till något gott.

– Den första delen i vår nya strategi är att öppna en dialog med nuvarande kunder om vårt ändamål. Så tror vi oss på ett bättre sätt kunna attrahera de kunder som vill vara hos oss länge, säger Jonatan Hjort.

– Som marknaden förändras så finns det hundra andra att spela hos om man enbart är ute efter att vinna.

Den andra delen i strategin handlar om få kunderna att söka upp Miljonlotteriet istället för tvärt om. Miljonlotteriets telefonförsäljning av lottprenumerationer har kritiserats och är just nu föremål för en stämning från Konsumentombudsmannen.

– Vi ska gå från push-försäljning till pull-försäljning. Kunderna ska bli intresserade av det vi gör istället för att vi ringer upp och försöker sälja prenumerationer, säger Jonatan Hjort.

Detta innebär framförallt nya satsningar på digital marknadsföring.

– Vi tänker alla former av digital annonsering, till exempel på sociala medier och andra sammanhang, säger Jonatan Hjort.

Den tredje och sista strategipunkten är att Jonatan Hjort vill fortsätta utveckla samarbetet mellan Miljonlotteriet och den övriga IOGT-NTO-rörelsen.

– Vi måste samverka kring kompetenser och resurser som vi har för att klara av det vi ska göra, samtidigt som vi förblir kostnadseffektiva.

Domen i rättstvisten mellan Miljonlotteriet och Konsumtionsombudsmannen beräknas falla vilken dag som helst. I värsta fall kan IOGT-NTO och Miljonlotteriet bli tvungna att betala en straffavgift på flera miljoner kronor, samt rättegångskostnader.

Mer från Accent