– I år har vi slagit på stort! Vi har en riktigt rolig månad framför oss, säger Lotta Ekholm, verksamhetsutvecklare i IOGT-NTO Norr Mitt.
Distriktet omfattar Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Härjedalen. I år har distriktet gått in som partner till folkhälsokampanjen Sober October, som har sitt ursprung i Storbritannien och som kom till Sverige 2012. Sober October lanserades först i Skellefteå av mediehuset Norran, och har med åren fått fler samarbetspartners i hela landet.
Kampanjens syfte är att utmana alkoholnormen, och att få människor att våga se över sitt drickande, sin egen och andras relation till alkohol.
– André Thurström (verksamhetsutvecklare i IOGT-NTO i Luleå) kommer att köra Sober October-bilen på en tour norrifrån till Östersund och besöka flera orter på vägen. Han kommer att ställa upp roll-ups och dela ut goodiebags, och prata med de han träffar om Sober October och IOGT-NTO. Det blir en kombinerad folkhälso- och värvningskampanj, säger Lotta Ekholm.
I samarbete med Ica och Coop kommer IOGT-NTO att synas via säljtorg i butiker i Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik.
– Där kommer veckans alkoholfria drink presenteras. Parallellt kommer 4 000 matkassar, med våra foldrar gå ut till butikernas on-linekunder. Där finns veckans alkoholfria drink, information om oss och om vårt studieförbund NBV. På drinkrecepten finns en qr-kod att scanna för den som vill bli medlem.
I goodiebagen kommer också att finnas en flaska schweppes. Något som väckt viss kritik.
– Den ses ju som ett traditionellt groggvirke, så vi tar det som ett bra tillfälle att utmana alkoholnormen, säger Lotta Ekholm.
Goodiebagarna har packats av medlemmar och anställda i IOGT-NTO, berättar hon.
– Vi kommer också tillsammans med våra medlemmar och föreningar att skapa lokala event, och även dela ut 14 000 flyers på lite olika platser i distriktet. Det blir också öppet hus i Skellefteå och Umeå i ett samarbete med NBV (nykterhetsrörelsens studieförbund).
Det var efter fjolårets lyckade samarbete med matvarubutikerna som distriktet började fundera på hur de skulle göra i år.
– Vi funderade: Hur kan vi toppa? Vi kontaktade matvarubutikerna och Ica erbjöd sig att köra kampanjen hela månaden.
Varför tror du att matvarubranschen vill samarbeta med IOGT-NTO?
– Vem vill inte jobba med oss? tänker jag. Hälsa och mående är i fokus efter pandemin. Många mår dåligt, så jag tror att de nappar för att det är en folkhälsokampanj och något annorlunda. Vi har också fått beröm för vårt material, de tycker att det är proffsigt, säger Lotta Ekholm, och tillägger:
– Det här är skitkul! Att få tänka utanför boxen och att vi får så många med oss.