Nykterhet

Kampanjen Sober October
utmanar alkoholnormen

I oktober blir vitt det nya svarta i Västerbotten. För tredje året i rad uppmanas västerbottningarna att ta en alkoholfri oktobermånad genom kampanjen Sober October.

Initiativtagare till kampanjen är mediehuset bakom tidningen Norran. De stöds av bland andra Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, Umeå Energi samt en rad lokala företag och organisationer. Alla vill de lyfta fram folkhälsa och minskat drickande.

– I år lägger vi särskilt fokus på alkoholnormen i samhället, som vi vill skapa en debatt kring. Vi vill att folk ska börja tänka alkoholnormkritiskt och fundera på vad man kan göra i stället för att dricka alkohol. Hur relaterar vi till alkohol och varför ska man alltid dricka i vissa givna sammanhang? Ett exempel är after work, där alkohol är vanligt. Nu vill vi att företagen skapar sin after work utifrån helt andra kriterier och funderar över; vad kan vi göra i stället? säger Anna Galin, projektledare.

Vad är huvudsyftet med kampanjen?

– Vi vill ha en bättre folkhälsa, både på individnivå och i regionen. Men vi vill också bidra till att förändra alkoholnormen i samhället och öka det normkritiska tänket. Vi vill att människor ska reflektera över sina alkoholvanor och göra friare val.

Anna Galin hoppas att detta ska sprida sig och att människor ska upptäcka att man kan fortsätta att avstå alkohol även årets övriga månader. Detta eftersom det finns så mycket annat att upptäcka och göra.

– Vi vill uppmuntra till samtal kring alkoholnormen. Om normen utmanas så händer ju något! Någon som kanske inte har velat testa alkoholfri öl, vågar nu göra det, eftersom tanken har väckts; varför dricker jag egentligen alkohol?

Anna Galin uppmanar arbetsplatser i regionen att hitta på helt nya aktiviteter på sina after work – där alkohol inte är ett inslag.

– Det kan handla om ett besök på ett spa eller teater. Eller varför inte bowling, boule eller något annat kul. Provsmakning av choklad, eller ett smoothie-test?

Mer uppslag på vad en nykter after work kan innehålla finns på Sober October:s instagramsida.

Foto: Sober October
Foto: Sober October

Anna Galin upplever att responsen på kampanjen har varit god. Förra året gick cirka 1000 skelleftebor med i kampanjen, genom ett klick på hemsidan. I och med det lovade de också att inte dricka någon alkohol under oktober.

– I år omfamnar kampanjen hela Västerbotten och vi vill få med Umeå och Lycksele. Tanken är att folk ska sprida tips, bilder och idéer via facebook och andra sociala medier via hashtaggen #soberAW.

Hon menar att Sober October ligger i tiden.

– Alkoholnormen är fortfarande stark och en känslig fråga för många. Men vi ser ju många tecken på en alkoholfri trend i samhället. Exempelvis Umeå studentkår startar nu en alkoholfri pub. Så vår kampanj får helt klart draghjälp av ett ökat intresse för dessa frågor, konstaterar Anna Galin.

Mer från Accent