Kampanj

IOGT-NTO:s kampanj kritiseras hårt – kommunikationschefen försvarar

I dag lanserades IOGT-NTO:s kampanj ”Fyll livet”. Det dröjde inte länge innan kritiken blev hård i sociala medier. ”Kvinnohat” skriver en debattör, ”reproducerar kvinnliga könsroller” säger en annan.

Fyll livet är en kampanj som drogs igång av IOGT-NTO i dag, på Folknykterhetens dag. Den kommer att pågå under ett år och tanken är att få folk att reflektera över alkoholnormen.

Stommen i kampanjen består av de två karaktärerna Vinballen och Ökenråttan som man kan följa i såväl seriestrippar som på Twitter. Det är framför allt karaktärernas könsstereotypa agerande som kritiseras.

Det finns gott om samhälleliga och kroppsliga konsekvenser av alkoholkonsumtion att varna för, så praktisera för all del ”scared straight”-taktik i nykterhetsrörelsen. Men att skrämmas med bimbostereotyper är bara kvinnohatskriver skribenten och debattören Gustav Almestad.

Isak Gerson, själv nykterist och medlem, skriver så här: ”Hela grejen med Ökenråttan verkar vara att hen vandrar på kanten på de gränser patriarkatet sätter upp för kvinnors sexualitet, och att alkoholen får hen att blåsa över på fel sida då och då. Om en ska känna sekundärskam eller om en ska skratta åt Ökenråttan är inte helt klart. Själv är jag mest sorgsen.

Fanny Åström uttalar sig kritiskt i en artikel i Metro: ”De vill kritisera alkoholnormen. Det tycker jag är bra, jag är själv nykterist. Men de reproducerar också ett gäng andra normer, säger hon. Det handlar framförallt om kvinnliga könsroller. Många av stripparna går ut på att kvinnan har en sexualitet som inte anses vara okej.

På Twitter är kommentarerna övervägande negativa under kampanjens första dag. ”Nämen titta, IOGT plockar fram varenda fördom man kan ha mot alkohol och kombinerar med skön kvinno- och klassförakt skriver exempelvis Jonas Ryberg.

Försvarar kampanjen

IOGT-NTO:s kommunikationschef Sofia Karlsson säger sig vara ödmjuk inför kritiken men försvarar ändå kampanjen.

– Det är alltid en utmaning att lyfta fram och belysa de normer som finns utan att samtidigt bekräfta dem, det problemet finns i all normkritik, säger Sofia Karlsson till Accent. För att göra något åt normerna måste vi prata om dem , belysa dem, och då finns risken att vi bekräftar dem. Tanken med de här karaktärerna är att de ska vara tillskruvade schabloner, en skrattspegel.

Sofia Karlsson. Foto: IOGT-NTO

Sofia Karlsson , själv uttalad feminist och en gång medgrundare av partiet Feministiskt initiativ, säger att man var beredd på kritik, men erkänner att hon är lite förvånad över delar av den.

–Till viss del var vi beredda på att det skulle komma kritik, men jag kan erkänna att jag är lite förvånad över den feministiska kritiken. Jag har varit noga med att lyfta genusperspektiven i arbetet med kampanjen. Jag filar på ett längre blogginlägg. För mig är det viktigt, både som feminist och kommunikationschef, att förklara hur vi tänkt.

”Ödmjuka och lyssnar”

– Vi är ödmjuka inför kritiken och lyssnar, men fortfarande stolta över den här kampanjen. Vi visste att den skulle ruska om men tittar förstås på vad det är folk säger. En del av det kan vi nog hålla ned om och då får vi ändra en del grejor. Men vi kommer inte att ändra grundtanken och planeringen med den historia och den utveckling vi planerar för serien under det år serien kommer att pågå.

Uppdatering: Sofia Karlssons blogginlägg om kritiken finns här.

Mer från Accent