I rörelse

IOGT-NTO inleder samarbete med tanzanisk ungdomstidning

Den populära ungdomstidningen Fema i Tanzania gör ett temanummer om alkohol och våld tillsammans med IOGT-NTO.

Ungdomstidningen Fema kommer ut 6 gånger per år, sänder radio och TV och har egna ungdomsklubbar som diskuterar innehållet i tidningen. Med sina tre miljoner läsare hör tidningen till de medier som når flest tanzanier. Nu ska de samarbeta med IOGT-NTO.

– De tog från början kontakt med oss på grund av att tidningen fått en förfrågan av ett bryggeri om att göra en gemensam kampanj för att inte dricka öl före 18 års ålder. Tidningen vill höra vår syn på saken. Vi sa att vi anser det vara förtäckt produktplacering och att bryggeriet bara är ute efter att alla ska dricka deras öl när de börjar dricka, helst på 18-årsdagen, säger Johan Sundqvist, IOGT-NTO:s regionchef i Östafrika.

Ifrån den första kontakten utvecklades i stället ett samarbete med IOGT-NTO. Inför valet i höst då Tanzania ska välja både president och parlament, planerar tidningen en stor temasatsning på alkohol och våld tillsammans med IOGT-NTO.

Johan Sundqvist. Foto: Malin Huusmann
Johan Sundqvist. Foto: Malin Huusmann

– Temat heter ”Döttrarnas agenda” på swahili och handlar om länken mellan alkohol och våld. Det kommer att bli en stor artikel i tidningen och TV-program. Det är en tillfällig satsning där vi känner oss för. Både de och vi är väletablerade och har våra egna kanaler. Faller det väl ut tror jag att det kan bli fortlöpande samarbete framöver, säger Johan Sundqvist.

Och visst finns det tecken som tyder på att det inte skulle vara möjligt.

– Vid vårt senaste möte föreslog de själva att de skulle kunna rekommendera medlemmarna i tidningens ungdomsklubbar att avlägga nykterhetslöfte, säger han.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer