Under oktober kommer 216 värvaraktiviteter att genomföras i IOGT-NTO:s kampanj ”Fika för alla”. Många föreningar står och värvar under flera dagar ute i butiker och på torg, samtidigt som man bjuder på en kaka, Godtemplardricka och kanske kaffe.
Några bjuder dessutom in till ett större kafferep lite längre fram i oktober där det bullas upp och i vissa fall även bjuds på underhållning. Men hur viktigt är egentligen själva fikat för att locka fler medlemmar? Accent har frågat tre föreningar runt om i landet.
IOGT-NTO Norsjö bjuder in till storfika, troligen i badhusets kafeteria, den 26 oktober.
– Vår erfarenhet är att folk inte alltid vill ha sött fikabröd, utan något matigare. Därför bjuder vi på korv och bröd, mackor och så kanske en god äppelkaka och kaffe, säger Monika Holmström, ansvarig för Fika för alla i Västerbotten.
Hon tror att ett väl genomfört arrangemang lockar fler medlemmar.
– Förra året blev det enormt uppskattat. Jag tror att det lönar sig att göra det där lilla extra och baka något som folk gillar. Äppelkaka är enkelt och gott. I år hoppas jag att medlemmar i styrelsen kan tänka sig att baka några fler sorter. Hembakat är ju alltid bäst. Icke-medlemmar blir nyfikna och imponerade. Förra året värvade vi fyra nya medlemmar, vilket vi är väldigt stolta över.
IOGT-NTO Mörrumsdalen i Karlshamn i Blekinge bjuder in till kafferep den 30 oktober. Då bjuds det dessutom på underhållning. Men en massa sött bröd blir det nog inte här, även om ambitionen är att bjuda på i alla fall något hembakat och gott.
– Förra året var folk inte så intresserade av kakor. De ville mest smaka Godtemplardricka, konstaterar ansvariga Margot Hilmerklint.
Om hon själv får välja skulle hon smälla ihop en läcker drömtårta; choklad med smörkräm.
– Det är jättegott, men kanske för komplicerat att baka till så många. Så det blir nog några fluffiga sockerkakor i stället.
På IOGT-NTO Hammarstrand i Ragunda i Jämtland bjuder man in till ett rejält kafferep den 24 oktober. Då ska det vankas musikunderhållning i lokalen samt flera sorters kakor och bullar på traditionellt vis.
– Vi gör en offensiv kampanj eftersom vi är måna om att fortsätta att vara den medlemstätaste kommunen i landet, säger utvecklingskonsulenten Hans Andersson.
Han är övertygad om att hög kvalitet på kafferepen är A och O för att värva nya medlemmar – även om det inte får blir för pretentiöst. Det visar på framåtanda och att man är bra på att arrangera och göra saker.