För första gången sedan kampanjen Vit jul startades, 2007, har en utvärdering av allmänhetens kännedom om kampanjen gjorts.
– Det är ett led i utvecklingen av kampanjen. Vi såg det mer som att vi skulle få en startpunkt att arbeta utifrån. Vi hade inte förväntat oss så här höga siffror, säger Johnny Foglander, pressekreterare på IOGT-NTO, till Accent.
Siffrorna han syftar på är att 48 procent av svenska folket uppger att de känner till kampanjen. Av de 48 procenten uppger 20 procent att de själva drack mindre på grund av kampanjen. Dessutom säger sig ytterligare 17 procent ha reflekterat mer över sin egen och andras alkoholkonsumtion.
– Med de siffrorna kan man med fog säga att Vit jul har fått allmänt genomslag. Jag kan inte komma på någon annan kampanj som kan visa på liknande siffror. Visserligen är Rosa bandet och andra stora kampanjer mer kända, men Vit jul går ut på att få människor att förändra beteende. Det är mycket svårare, men här är det ju faktiskt en stor grupp som säger att de druckit mindre över julen, säger han.
IOGT-NTO:s ordförande, Johnny Mostacero är mycket nöjd.
– Det är fantastiskt att få det här kvittot på att vårt arbete ger resultat. Julen är barnens högtid och att så många säger sig ha druckit mindre tack vare kampanjen ger oss kraft. Det visar att det går att utmana alkoholnormen. Och det kommer vi att fortsätta göra, säger han i ett pressmeddelande.
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 28 december–4 januari 2015/2016 har sammanlagt 1067 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18–74 år i Sverige.