Medlemsvärvning

Fika och digitala verktyg
ska ge nya medlemmar

Tipsa om någon du känner som kan tänkas bli medlem, så kan du vinna en fika. Så ska IOGT-NTO få medlemmar att värva i sin egen närhet.

Ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att värva nya medlemmar är att låta befintliga medlemmar tipsa om någon i bekantskapskretsen som är nykterist, men ännu inte medlem.

Därför satsar nu IOGT-NTO på digital värvning. Det handlar konkret om att kontakta cirka 10 000 medlemmar via e-post och be dem tipsa om någon som kan tänkas vilja bli medlem – eller helt enkelt själva värva personen i fråga.

– Att ta hjälp av våra medlemmar är smart och effektivt, och sänker tröskeln för värvning. All värvning måste ju inte ske i riktade värvningssatsningar. Vi vet att tio procent av alla svenskar inte dricker alkohol. Men hur når vi dem? Vi tror att varje medlem känner till minst en person som kan tänka sig att bli medlem, säger Samuel Somo, ansvarig för digitala medier på IOGT-NTO.

Som belöning för insatsen får den som värvar en digital värdecheck till fika för två. Tanken är att dela fikat med den som värvats. Men om det inte går på grund av exempelvis geografiskt avstånd, så kan man fika var och en för sig.

– Det hela är väldigt enkelt; tipsa om någon du känner, så kan du vinna en gratis fika, säger Samuel Somo, som berättar att man nu också annonserar på sociala medier för att även den vägen nå potentiella nya medlemmar.

Mer information om medlemsskap i IOGT-NTO hittar du här.

Mer från Accent