IOGT-NTO

Färre anställda med tydligare uppdrag

Den 1 september trädde IOGT-NTO:s nya kansliorganisation i kraft.

Kim Reenaas, generalsekreterare, varför omorganiseras IOGT-NTO? 

– Vi har behövt anpassa oss efter att kostnaderna i förbundet behöver minska. Samtidigt har vi sett att vi kan utveckla hur vi stöttar medlemmarna så att vi får så mycket engagemang som möjligt för IOGT-NTO:s frågor. 

Vad innebär omorganisationen? 

– Vi är färre anställda, men med ett tydligare uppdrag. Förbundskansliet har idag cirka 30 medarbetare som arbetar för alla medlemmar. Vi ger stöd i grundläggande ärenden gällande medlemsregister, mallar och rutiner för föreningsarbetet, tips och stöd för verksamhet, drogpolitiska verktyg, och så vidare.

Vad får förändringen för konsekvenser för verksamheten och IOGT-NTO:s mål?

– Vi kommer att utveckla våra arbetssätt, så jag hoppas och tror att vi kommer få mycket verksamhet som leder till våra mål.  Verksamheten är på väg tillbaka efter pandemiåren och det har också haft påverkan. Pandemitiden har lärt oss mycket som vi har med oss framåt. På kongressen 2021 togs beslut om en ny strategisk inriktning och att nytt drogpolitiskt program. Att vi har en gemensam ram för vart vi ska och tydlighet kring de lösningar vi vill se ger oss riktigt bra förutsättningar.

Hur påverkas föreningarna i landet?

– Många föreningar fortsätter sin verksamhet som vanligt. En hel del föreningar har haft mycket kontakt med verksamhetsutvecklarna som funnits på 20-30 orter i Sverige. Denna funktion finns inte kvar, istället har vi nu en avdelning för verksamhetsutveckling som arbetar med alla föreningar. 

– Föreningar som är vana att ha kontakt med en verksamhetsutvecklare ska kontakta oss genom IOGT-NTO:s medlemsservice, som nås via mejl och telefon. De verksamhetsutvecklare vi haft har också hjälpt distrikten i deras kontakt med medlemmar och i de frågorna får man ta kontakt med distriktet direkt numera. Är man osäker kan man alltid kontakta IOGT-NTO:s medlemsservice.

Hur påverkas den ”vanliga” medlemmen?

– Jag tror inte att vi har ”vanliga” medlemmar, lika lite som vi har ”ovanliga” medlemmar.  Alla medlemmar har olika drivkrafter och erfarenheter som de väljer att använda för att allas vårt gemensamma ändamål på en mängd olika sätt.

– Den kontakt och det stöd vi erbjuder till medlemmarna – oavsett hur de väljer att engagera sig – utgår ifrån IOGT-NTO:s medlemsservice. Där hjälper vi till med medlemsregister, ger tips på hur man kan utveckla föreningen och göra andra insatser, och svarar på frågor både om stort och smått. Denna funktion skulle jag snarare säga utvecklas i det nya förbundskansliet.

När det gäller särskilda projekt eller aktiviteter i föreningarna är det många gånger så att medlemmarna har mest kontakt med den egna föreningen, som i sin tur har kontakt med förbundskansliet.

– Att förbundskansliet har en tydligare roll i relation till alla medlemmar, i kombination med allt vi lärt oss under pandemiåren och vår nya strategiska inriktning och drogpolitiska program gör att vi kommer kunna göra mer, med ett mindre förbundskansli. Det tror jag det finns mycket positivt med!

Förbundskansliet består efter omorganisationen av tre avdelningar; Ekonomi och verksamhetsstöd, Drogpolitisk avdelning, samt Verksamhetsutvecklingsavdelningen, med nya roller och större ansvarsområden. Medlemstidningen Accent har en egen styrelse och en särskilt fastställd policy som styr det redaktionella uppdraget.

Mer från Accent