Arga och ledsna IOGT-NTO medlemmar har uppmärksammat Accent på att GB säljer glass som innehåller alkohol. Visserligen är alkoholhalterna låga, ingen kan bli berusad på att äta glass, men för personer som har problem med alkohol kan det ändå vara ett problem.
– Min treårige son ville köpa en Magnum Champagne häromdagen. Jag hindrade honom eftersom jag inte trodde att han skulle tycka om smaken. Jag trodde aldrig att den verkligen innehöll alkohol och jag står inte i affären och läser den finstilta innehållsförteckningen, säger Lina Staav, som arbetar som verksamhetsutvecklare på IOGT-NTO, till Accent.
Förutom Magnum har en Accentläsare i Malmö hittat alkoholhaltig lösglass med smak av drinken mojito.
Glassbolaget GB Glace ägs av storföretaget Unilever. Unilever anser inte att det är olämpligt att ha alkohol i glassen.
– Det är väldigt små mängder, inte mer än i likörpraliner som säljs bland lösgodiset. Man måste äta 31 Magnum Marc de Champagne för att få samma alkoholhalt som av ett glas rödvin. Vi rekommenderar inte att man äter så många glassar, säger Natalie Rovaniemi, nutritionist på Unilever.
Ingen ansvarig person på Unilever vill prata med Accent och förklara varför de lanserar en produkt som innehåller alkohol till barn. Unilever hänvisar istället till ett skriftligt svar:
”Magnum är ett glassvarumärke som riktar sig till vuxna och vi har aktivt valt just Magnum som varumärke i stället för ett annat av våra varumärken inom GB att lansera denna nya smak för då det är vuxna som är Magnum’s målgrupp.
GB Glace erbjuder en stor bredd i sitt utbud av smaker på glass, från vanilj, choklad och frukt. För att uppmärksamma Magnum’s 25 årsjubileum lanserade Magnum den nya Magnum Marc de Champagne i en begränsad upplaga som endast kommer finnas till försäljning under året.
Vi följer den lagstiftning som gäller i Sverige och EU där vi deklarerar ingredienserna i glassen på våra förpackningar. För att göra det extra tydligt har vi skrivit ut på vår glasskarta att denna glass innehåller en låg halt av alkohol, 0,5 vol.%. GB Glace är ett transparent och ansvarsfullt företag som vill underlätta för konsumenterna att ta del av information om vad de väljer att köpa och äta.”
Enligt Natalie Rovaniemi finns fler glassorter som innehåller alkohol.
– Bland lösglassen finns romrussin, citroncocktail och limonchello. Minimagnum finns med Baileys och Irish creme-smak, säger hon.
Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO, är inte lika obekymrad som Unilever.
– Vi tycker det är oerhört problematiskt när man blandar ihop alkohol och barn. Det är nonchalant att de inte vill se sin egen roll i det här, säger hon till Accent.
Och argumentet att Magnum skulle vara en glass bara för vuxna ger hon inte mycket för.
– Jag trodde att glass som produkt är en barnprodukt. Barn äter också Magnum. Åtminstone gjorde jag det när jag var liten, säger Linda Engström.