Enligt Tullverket är antalet rattfulla den högsta siffran sedan 2016, och en ökning med 33 procent sedan förra året. Var tredje som stoppas är yrkeschaufför.
Enligt Oscar Lindvall, Tullverket, är yrkesförarna i vissa fall så påverkade att de har svårt att själva ta sig ur bilen.
– I andra fall är berusningsgraden inte synbar, men det kan komma senare och ruset behöver inte alltid komma samtidigt med intag. Sedan är ju även abstinensbesvär som uppkommer till följd av att man tidigare har brukat narkotika också en säkerhetsrisk.
– När det gäller lastbilsförare som är höga på narkotika så är det oftast amfetamin. I samtal har det framkommit att de tar droger för att orka hålla sig vakna. De kan köra i upp till tjugo timmar i sträck. Hade det funnits kollektivavtal, vilket många av de utländska bolagen saknar, hade dessa villkor aldrig accepterats, säger Oscar Lindvall, Tullverket.
– Det är naturligtvis en mycket stor säkerhetsrisk på våra svenska vägar. En normförskjutning har skett och jag tror att det beror på att lagstiftningen i andra länder har ändrats, där de inte har samma restriktioner kring narkotika.
Fram till november har 569 rattonyktra förare stoppats. Nu varnar Tullverket för en drogliberal trend.
– Det är uppenbart att allt fler kör påverkade av narkotika, och jag bedömer att det beror på en alltmer liberal syn på droger, framför allt cannabis. Diskussionen som pågår i andra europeiska länder leder till en normförskjutning även här, vilket leder till att vi kommer att ha allt fler drogpåverkade förare i trafiken.