Försöket invigs 20 augusti av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och berörda parter. Det är Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) som tagit initiativet, men görs i samarbete med polisen, tullen, kustbevakningen och trafikverket.
Fordonen som rullar av färjorna måste framöver stanna vid en bom och förarna blåsa i en apparat utan munstycke och svaret fås på ett par sekunder. Bommen öppnas automatiskt om föraren inte druckit alkohol, annars tillkallas personal för att göra ett andra mer traditionellt blåsprov.
Det är ett svenskt företag som tagit fram produkten tillsammans med MHF.
– Snabb och beröringsfri teknik gör att många fler prov kan göras. Och det behövs då andelsmässigt fler förare är rattfulla i hamnarna. Fler utandningsprov behöver göras över huvud taget för i Sverige om vi ska målet att halvera antalet rattfylleridöda till 2020, säger Helena Gottberg, informationschef på MHF, till Drugnews.
Slår försöket i Göteborg väl ut kan fler hamnar utrustas med alkobommar kopplade till IR-teknik. Cirka tre miljoner fordon passerar landets färjeterminaler varje år.
MHF har kritiserat att antalet nykterhetskontroller minskat i trafiken. Med alkobommar i hamnar och en bredare användning av den nya tekniken vid exempelvis infartspassager och poliskontroller skulle rattfylleri kunna minska rejält, enligt MHF.
Diskussionen om hur rattfylleriet i hamnar kan motarbetas tog fart efter att en berusad ungersk lastbilschaufför 2004 orsakade en tragisk trafikolycka i Skåne där fem personer avled.