IOGT-NTO-rörelsen

UNF värvar medlemmar med onlinespel 

Gamification ska få Ungdomens nykterhetsförbund att växa.

UNF har tappat medlemmar under pandemin och de befintliga har tappat vanan att arrangera evenemang. Därför drar UNF nu igång en värvningskampanj. 

– Huvudpoängen är att vi tillsammans med våra medlemmar kommer att nå olika milstolpar. Första milstolpen är vid tio personer, då publiceras en belöning till organisationen. Sedan ökar milstolparna successivt och belöningarnas värde likaså. I början är det mindre symboliska belöningar som videos, men mot slutet är det riktigt storslagna belöningar som medlemmarna låser upp, säger Jonas Larsson, UNF:s generalsekreterare. 

Via hemsidan nås en dischordkanal där man kan se videos, bilder och berättelser från värvningarna. 

– Det är ett chat och röstforum där man kan prata i både chatformat och genom röstkanaler. Där nås värvarna av kampanjinformation, och kan dela med sig av pepp och inspiration, och bolla värvningsidéer.

Genom kampanjen vill UNF öka sitt medlemsantal och skapa känslan i organisationen att de gör det tillsammans.

– Målet är i första hand att återbygga den delen av föreningsverksamheten som av naturliga orsaker dalade under pandemin. Och att stärka dem som fortfarande håller igång med nya medlemmar.

Kampanjen är utformad för att trigga belöningssystemet.

– Belöningssystemet triggas i gång när man har nått en milstolpe, medlemmarna ska känna att det händer någonting och att man får belöning för sitt arbete, säger Lowe Elfström, kommunikatör.

Kampanjen pågår till november och det kommer hela tiden krävas en större ansträngning för att nå milstolparna. 

– Vi vill att våra medlemmar ska känna att deras ansträngningar har en direkt effekt och att vi stärker gemenskapen genom den här plattformen. Det är också en informationssatsning för att visa alla att det är enklare att värva än man tror. 

Mer från Accent