Folkbildning

NBV:s Schabrak dubbelt nominerat till kommunikationspris

Schabraket ska skapa oväntade möten, en tanke som nu uppmärksammas av flera komminikationspriser.

IOGT-NTO:s studieförbund NBV har nominerats till kommunikationspriserna Spinngalan och Gyllene hjulet för sin kampanj Schabraket. Kampanjen består av ett ljudisolerat bås där mönniskor möts och lanserades i samband med Bokmässan förra året.

I ljudbåset kan besökarna möta personer som de annars aldrig hade fört ett samtal med. Tanken är att föra fram samtalets roll när samhället blir mer polariserat och vi är än mer knutna till våra egna filterbubblor.

Att uppleva Schabraket är som en koncentrerad form av folkbildning, precis som i en studiecirkel. Det är grunden i det som sker i våra verksamheter varje vecka, på sykursen, bandrepet eller i bokcirkeln, säger Andrea Lavesson, biträdande rektor för NBV.

Spinngalan äger rum torsdagen den 11 april och där är NBV nominerade i kategorin Årets event. Till Gyllene hjulet är man nominerade i kategorin Årets kreativa event.

Mer från Accent