Nästan var tredje svensk, 28 procent, har tagit minst en vit månad, de senaste två åren. Över 60 procent kan tänka sig att göra det under 2020. Det visar en ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Carlsberg Sverige.
– Det finns en hälsotrend i samhället. Det är främst den som påverkar. De flesta svarar att skälet till att de tagit en vit månad är att de vill vara mer hälsosamma, säger Peter Bodor, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Av dem som tagit en vit månad uppgav 38 procent att de gjort det för att de ville vara mer hälsosamma, fler kvinnor, 44 procent, än män, 33 procent.
7 procent har valt att ta en vit månad för att de dricker för mycket. Bland dem är könsfördelningen den omvända, tio procent av männen jämfört med fem procent av kvinnorna.
Vanligast är att unga personer tar en vit månad. I åldersgruppen 20–29 år har 37 procent tagit en vit månad, en eller flera gånger. I undersökningens äldsta grupp, 65–79 år, har endast 21 procent gjort det någon gång.
Mest positiva till att hoppa över alkoholen en månad är unga kvinnor, mellan 22 och 29 år. Hela 84 procent av dem kan tänka sig en vit månad i år. Unga män i samma ålder är den grupp som är minst positiv.
Hälsotrenden påverkar också uppgången för alkoholfri öl, tror Peter Bodor.
– Men inte bara. Det finns så mycket bättre alternativ till alkohol i dag än tidigare, både från oss och från andra tillverkare. Det finns ett stort intresse för den här produkten, säger han.
Enligt Peter Bodor tar den alkoholfria ölen marknadsandelar från lättöl och folköl.
– Tekniken för att ta bort alkoholen har utvecklats väldigt mycket. Nu kan du behålla de rika smakerna även i den alkoholfria ölen. När det var ölets dag i somras hade vårt bryggeri i Falkenberg till och med tagit fram en alkoholfri Stout. Det var första gången, säger han.