Forskning

Alkohol bakom hälften av dödsolyckorna i trafiken

Alkohol är den drog som dödar flest i trafiken, men även andra droger, såväl legala som illegala är vanligt förekommande. Skillnaderna är dock stora mellan länderna i Europa.

I hela Europa förolyckades 30 000 människor i bilolyckor år 2010 enligt webbsidan Science Nordic. Många av dem är påverkade.

Hallvard Gjerde, vid norska Folkhälsoinstitutet samlade, tillsammans med kollegor från andra länder, in data från obtuktioner på totalt 1 118 döda förare från fyra länder, Sverige, Norge, Finland och Portugal udner åren 2006 – 2009.

Resultatet visar att alkohol, narkotika och mediciner är bidragande orsak i nämare hälften av alla dödsolyckor i Sverige, Norge och Finland.

Störst skillnad jämfört med Portugal var förekomsten av bensodiazepiner som bara 1,8 procent av de portugisiska förarna hade i blodet, jämfört med 13,3 av de finska. Även nyare former av sömntabletter förekom i norr, men inte alls i Portugal.

Amfetamin är vanligare i norra än i södra Europa och det avspeglades också i studien. Här låg Sverige högst med 7,4 procent medan Portugal inte hade någon död förare med amfetamin i kroppen.

Kokain återfanns i svenska och portugisiska förare, men inte i förare från de övriga länderna.

Cannabis, som är den vanligaste illegala drogen, var inte särskilt vanligt förekommande. Endast några få procent av förarna hade cannabis i kroppen, utom i Norge där 6,1 procent var påverkade av drogen.

De flesta förare som hade alkohol i blodet var rejält berusade.  I Finland hade 80 procent av de förare som dött med alkohol i kroppen en blodalkoholkoncentration på 1,3 promille. Bland de norska förarna låg 70 procent på den nivån och bland de svenska och portugisiska förarna 60 procent.

− För att få 1,3 promille måste du dricka mer än en flaska vin. Det är ganska mycket alkohol, säger  Hallvard Gjerde till Science Nordic.

Av de portugisiska förarna som hade alkohol i blidet låg 20 procent under den lagliga nivån, som är högre än i de nordiska länderna.

Studien visar också att unga förare, särskilt unga män, är överrepresenterade.

− Unga män är mer benägna att ägna sig åt riskfyllda beteenden som att ta droger och köra vårdslöst, säger Hallvard Gjerde.

Mer från Accent