Förebyggande

Tygpåse mot langning

Under hösten har 9 000 20-åringar i Stockholm, Västra Götalands län och Skåne fått en tygpåse hemskickad till sig som ett led i kampanjen ”Hejdå alkoholskador”. Kampanjen ska få unga vuxna att avstå från att köpa ut alkohol till yngre.

Kompisar, syskon och partners är de vanligaste källorna till alkohol för minderåriga enligt undersökningen Skolelevers drogvanor från Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN). Därför han CAN tillsammans med storstadslänen gjort en insats för att nå ut till unga vuxna med information om langning.

Tygpåsen som nu skickas hem till tusentals 20-åringar runt om i Sverige har texten ”Nej, nej, nej” tryckt på sig.

– Det här är andra året i rad som vi skickar ut tygpåsar. Vi ville ha någon som går att skicka ut med brev samtidigt som det är miljövänligt och exponerar vårt budskap, säger Anna Raininen som är projektledare för kampanjen på CAN.

Hejdå alkoholskador är en kampanj som pågått sedan 2014 och handlar om andra dåliga saker som kan hända unga som dricker samt informerar om vanliga myter kring unga och alkohol.

Mer från Accent