Alkohol är en av de största kategorierna för reklam i Sverige. 2014 lade alkoholindustrin 1,4 miljarder kronor på marknadsföring. Nu vill IQ att regelverket för alkoholreklamen stramas upp och ses över, för folkhälsans skull.
Carlsberg blir sponsor till Falkenbergs nya fotbollsarena. Arenan uppkallas efter det alkoholfria ölet Falcon Alkoholfri. Det betyder dock inte att arenan blir alkoholfri.
Marknadsdomstolen öppnar i en ny dom för obeställd direktreklam för alkohol i brevlådan. IOGT-NTO kontrar med att dela ut dekaler med texten "Alkoholreklam, nej tack".
I dag lanseras en kampanj i Kenya för att få serveringsställen att kolla åldern på sina kunder. Viktig målsättning, som dock motverkas av att alkoholindustrin ökar sitt anseende.
Den 1 mars kom nya regler för alkoholreklam från Konsumentverket. I går fick representanter för länsstyrelser och landsting utbildning i ändringarna. Bra tycker deltagarna, men de är besvikna på att Konsumentverket har så lite resurser för tillsyn.