Om vi inte är beredda att betala priset för att alkoholen tar allt större plats i samhället borde tillsynen av alkoholreklam öka. Det anser Sven Andréasson och Magnus Jägerskog.
Så var det dags igen för årets värvningskampanjer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Först ut är Malmö Centralstation där värvare från IOGT-NTO kommer att stå från och med i dag.
I dag lanserar IOGT-NTO kampanjen Nu släcker vi ner alkoholreklamen. Syftet med kampanjen är att samla in så många namnunderskrifter som möjligt för stoppa all alkoholreklam – inte minst den som visas i tv.
Sedan årsskiftet har reglerna för alkoholreklam stramats åt i Finland. De nya reglerna innebär förbud mot reklam även för lättdrycker på allmän plats, i sociala medier och i TV före klockan 22.
Industrins självreglering fungerar inte – underåriga i USA ser lika mycket reklam som de som får dricka. De som känner igen reklamen dricker mer än andra.