Alkoholfritt

Vill förbjuda reklam för alkoholfritt  

"Man får en koppling till alkoholindustrin och normaliserar drickande", säger Sabine Jansen, beteendepsykolog.

Sabine Jansen var nyligen inbjuden som expertkommentar till det nederländska TV-programmet The Stand van Nederland: Generation Next. Där framförde hon sin skepsis mot att alkoholfria alternativ till alkoholdrycker marknadsförs med samma namn.

– Det blir problematiskt med reklam där någon sätter sig bakom ratten på en bil efter att ha druckit en alkoholfri öl. Som konsument blir det undermedvetna budskapet att det är okej att dricka när du kör, säger hon. 

Hon menar att forskning har visat att det är tydligt att människor inte tar till sig all information när de exponeras för reklam. 

– Människor har inte den kognitiva kapaciteten att komma ihåg alla detaljer. De minns de breda dragen från reklamen de ser, och minns då varumärket och att det var en öl – inte att den var alkoholfri. 

I reklamen har människor det trevligt och skrattar tillsammans, man ser aldrig någon som är ledsen eller ens lite nere.

– Det får människor att sammankoppla drickande med att ha kul, myskänslan kopplas till ett märke, och man glömmer de risker som finns med att konsumera alkohol. 

Sabine Jansen tycker därför att reklam för alkoholfria drycker bör förbjudas. 

– Även alkoholfria alternativ är ju ganska ohälsosamma eftersom de innehåller mycket socker. Det är problematiskt att de framställs som hälsosamma även om de är hälsosammare än produkter med alkohol, säger hon. 

Våra val är inte så rationella eller genomtänkta som vi tror. Om man köper en drink så beror det oftast på flera olika faktorer menar Sabine Jansen. 

– Du kanske har sett flera reklamskyltar för den drinken, eller så påverkas du av det sociala sammanhanget. Om du ser ett varumärke tillräckligt ofta så kommer du att beställa den drycken. 

Hon hävdar att det finns en risk att alkoholfritt blir en väg till alkohol.

– Speciellt när det handlar om unga människor, som förr kanske köpte en läsk men nu köper en alkoholfri öl eller liknande. Då får man genast en koppling till alkoholindustrin och det normaliserar drickandet och utmålar det som något ofarligt, säger Sabine Jansen. 

Mer från Accent