Forskning

Ökat utbud får fler att välja alkoholfritt

Fler väljer alkoholfritt – när det finns ett större utbud av alkoholfria drycker att välja ur.

En stor variation i utbudet av drycker leder till att människor dricker mindre alkohol visar en färsk brittisk studie. I undersökningen ställdes 800 deltagare inför för åtta dryckesalternativ i ett frågeformulär online.

Det visade sig att om antalet alkoholfria drycker ökade från fyra till sex ökade sannolikheten med 48 procent att deltagarna hellre valde alkoholfria drycker, rapporterar nyhetsbyrån United Press International, UPI.

När antalet minskade från fyra till två, var det 46 procent mindre troligt att deltagarna valde alkoholfritt.

– Även tidigare forskning har visat att man genom att öka tillgängligheten till mer hälsosamma matalternativ, kan öka konsumtionen av dem, jämfört med mindre hälsosam mat, säger Anna Blackwell, en forskningsassistent vid University of Bristol, i ett pressmeddelande.

– Så vitt vi vet är detta den första studien som visar att ökad tillgänglighet av alkoholfria drycker, i förhållande till alkoholhaltiga drycker i ett onlinescenario, kan göra att fler väljer alkoholfritt.

Enligt forskarna valde nära hälften av deltagarna – 49 procent – en alkoholfri dryck när det fanns ett större urval. Att jämföra med att endast 26 procent valde alkoholfritt när en majoritet av dryckesvalen innehöll alkohol.

Samtliga deltagare i studien var alkoholkonsumenter med en medelålder på runt 38 år.

Forskaren Anna Blackwell säger att marknaden för alkoholfri öl, vin och sprit växer och kan också ses som en möjlighet för försäljare.

– Många licensierade mötesplatser erbjuder redan flera alkoholfria alternativ, men dessa lagras ofta utom synhåll, till exempel i kylskåp dolda bakom baren, säger hon, till UPI.

– Våra resultat indikerar att att man genom att göra de alkoholfria produkterna mer synliga för kunderna kan påverka dem att göra hälsosammare val.

Mer från Accent