Två alkoholproducenter klandras av Alkoholgranskningsmannen för sin marknadsföring. De både företagen försökte via mail uppmana till köp av den egna produkten inför att Systembolaget skulle sammanställa sina försäljningssiffror för sommaren. Rankningen spelar stor roll för vilka produkter som ges plats i Systembolagets utbud. Bolagen uppmanade därför i mail presumtiva kunder att stödköpa deras produkter så att de skulle få bättre distribution via Systembolaget.
En whiskytillverkare skrev i ett mailutskick att: “Den 31 augusti avslutas utvärderingen för vilka sorter som får hyllplats kommande vår och sommar. Ni kanske minns att vi skickade ett liknande meddelande för sex månader sedan – nu är vi där igen, och vi behöver din hjälp för att nå målet. […] Om [vår produkt] tar sig förbi sin närmaste konkurrent så kommer den finnas i DUBBELT så många butiker.“
Båda producenterna hänvisade också till att deras produkt fanns att köpa på Systembolagets hemsida.
Alkoholgranskningsmannen anser att marknadsföringen i båda fallen strider mot god marknadsföringssed. Det svarar inte mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet som är till för att marknadsföringen inte ska bidra till ökad konsumtion. Alkoholgranskningsmannen har tidigare påpekat att man inte hur som helst kan informera konsumenter omhur Systembolagets sortimentmodeller fungerar som en del av sin marknadsföring. Båda producenterna beklagar det inträffade.
Alkoholgranskningsmannen är en självreglerande instans för alkoholindustrin, inte en statlig myndighet, och finansieras av Sveriges bryggerier och Sprit- och vinleverantörsföreningen.