Indien

Indien planerar slå ner mot alkoholföretagens surrogatreklam

Nya regler kring alkoholreklam i Indien skulle kunna vända industrins marknadsföring på huvudet.

Den indiska marknaden för alkohol beräknas vara världens åttonde största, och omsätta 45 miljarder dollar årligen. Och med en växande medelklass som får allt mer pengar att spendera på alkohol så kommer allt som rör den indiska marknaden att spela stor roll för alkoholindustrin.

Det är redan förbjudet att göra reklam för alkohol i Indien. Men en ny lag skulle kunna förbjuda även reklam för så kallade surrogatprodukter och hindra alkoholföretag från att sponsra sportevenemang, rapporterar Reuters. Surrogatprodukter marknadsförs i Indien ofta av filmstjärnor och kan vara till exempel vattenflaskor, dricksglas eller annat med alkoholföretagens logotyper på sig.

Som exempel har Carlsberg marknadsfört Tuborgvatten i Indien med bilder av festande filmstjärnor och samma slogans som man använder i sin ölreklam.

Men snart kan både kändisar som marknadsför alkoholmärken och företagen själva att bötfällas ifall reklamen anses vilseledande.

– Man ska inte kunna kringgå reglerna för att marknadsföra sina produkter, säger Nidhi Khare, en högt uppsatt myndighetsperson till Reuters.

Han säger att indiska myndigheter beslutat att se över marknadsföringen av alkohol efter att ha inspirerats av bland annat Norges förbud mot alkoholreklam och de positiva effekter som det beräknas ha fått. De nya reglerna kommer uttryckligen att förbjuda surrogatreklam, vilket även innebär ett förbud mot att alkoholföretagens logotyper visas upp i sponsringssammanhang.

Det kommer heller inte vara tillåtet att använda sig av logotyper och manér som påminner om de som förknippas med alkohol. Till exempel har alkoholföretaget Diageo marknadsfört en ginger ale i Indien med en logotyp föreställande samma hundar som man använder på sina whiskeyflaskor. Reglerna förväntas göras offentliga i början av september.

WHO:s statistik tyder på att alkoholkonsumtionen i Indien kommer att stiga från genomsnittligen motsvarande 5 liter ren alkohol per person och år 2019 till 7 liter ren alkohol 2030.

Mer från Accent