Alkoholinspektörerna

Uppdraget: Koll på krogen

De ska kontrollera att alkohollagen följs, och samtidigt hjälpa krögarna att göra rätt. Följ med Accent på alkoholinspektion.

Alkoholinspektörerna Lukasz Kraczek och Marie Johannesson tar på sig ytterkläderna och larmar dörren till kontoret i centrala Nyköping. De förbereder sig för kvällens inspektionsrunda. Sex krogar ska inspekteras. 

– Vi vet aldrig hur kvällen ska bli och vad vi kommer att möta, säger Lukasz Kraczek.

Deras jobb är att kontrollera att alkohollagen följs. Men också att utreda lämplighet, hålla kurser och svara på frågor.

Första stoppet den lördagskväll Accent är med är Sunlight hotell i Nyköping, inhyst i en gammal tvålfabrik. Restaurangen har inte ens öppnat än, men några gäster sitter i baren. Lukasz Kraczek och Marie Johannesson frågar efter serveringsansvarig och efter lite letande hittar barpersonalen Andreas Wallgren.

Marie Johannesson ber om en meny. 

– Jag kollar att det finns mat och att priserna är rimliga. Här kan man också se att det alkoholfria utbudet är bra, säger hon och pekar i menyn.

Medan Lukasz Kraczek ber att få se personalliggaren går Marie Johannesson en runda i lokalen. Den är stor och rymmer förutom baren en restaurang och en festvåning. Även om den sistnämnda inte är i bruk under pandemin.

– Vi tittar på att det är ordning och reda och att inga minderåriga eller berusade serveras alkohol, säger hon.

”Sedan kom gästerna tillbaka medan personalen var permitterad. Vår vd fick ställa sig i baren. Sådant går ut över kvaliteten.”

Andreas Wallgren, Sunlight hotell

Andreas Wallgren säger att pandemiåret varit tufft.

– Först bokade alla av och vi fick permittera personal. Sedan kom gästerna tillbaka medan personalen var permitterad. Vår vd fick ställa sig i baren. Sådant går ut över kvaliteten. Men nu har vi fullt varje helg och är jätteglada för det, säger han.

Fast fullt är en sanning med modifikation.

– Normalt tar vi 280 hotellgäster, men för att hålla oss till restriktionerna vid frukostserveringen tar vi nu bara 180, säger han.

Lukasz Kraczek och Marie Johannesson hos Omer Kahlid, Libanon bar och kök. Foto: Marc Femenia

Nästa restaurang som får besök är Libanon bar och kök. Fantastiska dofter sprider sig från köket. Några spridda sällskap sitter i restaurangen där borden glesats ut.

Omer Khalid är serveringsansvarig. Han är ny och har inte träffat Lukasz Kraczek och Marie Johannesson tidigare. Han säger att kassan är trasig och att de därför fört personalliggaren manuellt. Lukasz Kraczek ber honom hämta alla som är i tjänst. De kommer ut och berättar vad de heter och vad de gör.

– Det kommer att bli en anmärkning för att personalliggaren inte är rätt förd, säger Marie Johannesson.

Omer Khalid ser lite stressad ut, men säger att han inte tycker att det är jobbigt med kontrollerna. 

– Nej, det är bra. Det är inget dåligt för mig. Jag är ny här och kan inte allt. Fast jag är inte ny i branschen. Jag har jobbat på en bar i Norrköping i tre och ett halvt år.

Känner du till att du kan få utbildning av kommunen?

– Men det blir svårt för mig. Jag kom till Sverige för sex år sedan och är inte så bra på att läsa och skriva, säger Omer Khalid, men lovar att tänka på saken.

”På kurserna tränar vi bemötande genom rollspel. Utbildningen är populär. Det brukar vara fullsatt.”

Marie Johansson, alkoholinspektör

Nyköpings kommun bjuder på utbildning i Ansvarfull alkoholservering för alla krögare. Utbildningen tar två dagar och tar upp bland annat upp alkoholens verkningar, alkoholpolitik, och konflikthantering. 

– Då tränar vi bemötande genom rollspel. Utbildningen är populär. Det brukar vara fullsatt på kurserna, säger Marie Johannesson.

Även några av socialnämndens politiker har gått kursen.

– Vi har jättebra politiker i Nyköping, säger Lukasz Kraczek.

Nästa stopp är O´Learys. En sportbar som i vanliga fall rymmer 900 gäster. 

– Här brukar det vara väldigt mycket ungdomar och ganska trångt, säger Marie Johannesson. 

”Om ungdomar kommer vill de gärna ”hetsdricka” och sedan samlas de utanför dörren och diskuterar vart de ska ta vägen.”

Johan Sörberg, O´Learys

Nu är det långt ifrån fullt, trots att det är lördag. Några ungdomar syns inte till.

– Ungdomarna uteblir helt under pandemin. Om de kommer vill de gärna ”hetsdricka” och sedan samlas de utanför dörren och diskuterar vart de ska ta vägen. Kanske går de hem till någon, vi vet inte, säger Johan Sörberg som är restaurangchef.

Några gäster sitter lite väl nära varandra och tittar på fotboll tycker Lukasz Kraczek och Marie Johannesson. Johan Sörberg hojtar till besökarna, som tydligen är stamgäster, att dra isär borden. Enligt reglerna får endast fyra personer sitta vid samma bord och borden ska stå med ordentligt avstånd emellan.

Marie Johannesson ber bartendern att få en så kallas ”X-rapport”. 

– Av den framgår vad som sålts hittills under kvällen, förklarar hon. 

Sedan ber hon Johan Sörberg att få se menyn. Hon saknar det alkoholfria sortimentet bland dryckerna.

– Det moderna är att inte skilja ut det från det övriga sortimentet. Folk vill ha en öl och bryr sig mindre om procenten. Då vill de hitta all öl på samma ställe. Det ska inte vara något särskilt att beställa alkoholfritt, säger Johan Sörberg, och visar att det finns alkoholfria varianter av alla slags drycker.

”Vi vill att krögarna ska känna att de kan ringa oss och ställa frågor, även ’dumma’ frågor.”

Lukasz Kraczek, alkoholinspektör

Marie Johannesson och Lukasz Kraczek är båda erfarna alkoholhandläggare. De har jobbat i yrket tio respektive sju år och verkar ha en god relation till krögarna.

– Vi vill att de ska känna att de kan ringa oss och ställa frågor, även ”dumma” frågor. De ska bli sedda och lyssnade på. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Lukasz Kraczek.

De säger att de är gynnade. De är två och får jobba heltid med alkoholhandläggning. Så ser det inte ut överallt.

– I små kommuner kan det vara svårt att hålla kompetensen uppe om de kanske bara har en tjänst och den dessutom ska göra annat, som att inspektera miljö eller tobak också, säger Lukasz Kraczek. 

– Då är det bättre att köpa kompetensen från andra kommuner, säger Marie Johannesson.

Marie Johannesson granskar menyn på O-Learys där Johan Sörberg är serveringsansvarig. Foto: Marc Femenia

Vilket Oxelösund, Trosa och Gnesta kommuner gjort. De köper tjänsten av Nyköping som på så sätt kan ha två alkoholhandläggare på heltid. Det är också skälet till att nästa krog som får besök är sommarrestaurangen Läget i Oxelösund. Den ligger fint vid vattnet, i stadens gästhamn. 

Här har handläggarna ett särskilt ärende; de ska göra en delgivning av en tillsynsutredning. 

– Vi saknar en restaurangrapport som inte kommit in, trots påminnelse, säger Marie Johannesson.

”Det blir alltid ett litet stresspåslag när de kommer, men jag tycker att det är bra. De är ett stöd.”

Charlie Stenberg, Läget

Charlie Stenberg, som äger restaurangen, förklarar vad som hänt. Ett byte av bokföringsbyrå gjorde att ärendet föll mellan stolarna. Han tycker att det är bra att alkoholhandläggarna dyker upp emellanåt.

– Det blir alltid ett litet stresspåslag när de kommer, men jag tycker att det är bra. De är ett stöd. Att veta att de kan dyka upp hjälper till att hålla på reglerna, om det blir diskussion med gäster till exempel, säger han.

Målet är att varje tillståndshavare ska få besök minst en gång om året. Har det varit problem med en krog blir det oftare.

Nästa anhalt är Trosa. Där väntar miljöchefen Susanne Wase Smith som ska följa med på de sista två besöken på kvällens runda. Hon ska kontrollera hur restaurangerna håller på trängselreglerna.

– Det är en utmaning, särskilt i äldre byggnader, säger hon.

Och en sådan byggnad är precis vad som står på tur för inspektion. I ett gult litet hus med ett torn på taket ligger Trosa matstudio. Restaurangen är full med prång och gångar. Utanför finns en uteservering under tak. Trots den kyliga kvällen sitter flera sällskap ute. Även inomhus är det fler gäster än det varit på de krogar som fått besök tidigare under kvällen och personalen har fullt upp. 

Susanne Wase Smith anstränger sig för att inte stå i vägen och bidra till trängseln. Medan de andra pratar med serveringsansvarige går hon raskt igenom lokalerna.

Det är hon som beslutar om serveringstillstånden i Trosa. 

Hur går det till när ni anlitar Nyköpings handläggare?

– De gör utredningen åt oss när någon söker tillstånd, men det är ju vår nämnd som äger frågan och jag som fattar beslutet, förklarar hon.

Kvällens sista visit görs på Bomans hotell i Trosa. Det sorlar från restaurangen. Man skulle nästan kunna få intrycket att det är en helt vanlig lördagskväll. Klockan närmar sig åtta, vilket i pandemitider betyder att serveringen strax slutar och gästerna ska vara ute 20:30. 

– Det är svårt att få gästerna att äta tidigt, säger Maria Krona, platschef på Bomans hotell och ansvarig för serveringen.

– Är det många som beställer upp till rummet istället, undrar Lukasz Kraczek.

Inte särskilt många säger Maria Krona.

– Vi har sett lite ökad minibarsförsäljning, men inte så många rumsbeställningar.

Susanne Wase Smith påpekar att några bord står lite nära varandra i restaurangen.

– Vi försöker dela på sällskapen, men sedan flyttar gästerna närmare varandra, säger Maria Krona och ser uppgiven ut.

”Man får alltid snabb återkoppling. Särskilt nu under pandemin har det varit svårt att veta vad som gäller.”

Maria Krona, Bomans hotell

Maria Krona är nöjd med hur alkoholhandläggarna hanterar uppdraget.

– Man får alltid snabb återkoppling. Särskilt nu under pandemin har det varit svårt att veta vad som gäller. Inte ens polisen vet alltid hur lagen ska tolkas. Man vill ju göra rätt, säger hon. 

På väg tillbaka mot bilarna konstaterar Lukasz Kraczek att restaurangernas tillvaro verkligen påverkats av pandemin.

– Branschen har det tufft. Många skulle önska att de åtminstone fick ha öppet till 23.00, så att de kunde ha två sittningar, säger han.

Så vilken är er främsta uppgift, att kontrollera eller att stötta krögarna?

– Både och. Det är lite olika från fall till fall, beroende på vad som hänt tidigare, var man lägger fokus, säger Marie Johannesson.

Mer från Accent