”Enligt siffror från Trafikverket dör cirka en fjärdedel av alla omkomna i trafiken i en alkohol- eller drogrelaterad trafikolycka. Ungefär var femhundrade bilist på våra vägar är rattfull”, skriver Polisen på polisen.se inför årets midsommarhelg, och vädjar om tips från allmänheten.
– Misstänker du att någon i din närhet kör rattfull eller drogpåverkad, ring polisen! Ditt tips kan förändra personers liv och förhindra en trafikolycka, samtidigt som det hjälper oss att bli bättre i vårt trafiksäkerhetsarbete, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen.
Polisen uppmanar allmänheten att ringa 112 vid akuta tips. För tips som inte är akuta används 114 14, och tips kan även lämnas via polisen.se. Så mycket information som möjligt om fordon, färdvägar, tidpunkter med mera efterfrågas. Uppgiftslämnaren kan vara anonym.
Upptäcker Polisen påverkade förare i trafiken erbjuds föraren kontakt med vården. Det är en del i metoden SMADIT, Samverkan mot alkohol och droger i trafiken, ett samarbete mellan olika myndigheter i syfte att erbjuda stöd till misstänkta rattfyllerister.
En färsk undersökning från Motorförarnas helnykterhetsförbund, MHF, och Bilprovningen visar att 1 av 10 män inte anser att ett glas vin eller en starköl är ett hinder för att köra bil.
10 procent av de tillfrågade männen och 4 procent av kvinnorna uppgav att det är okej att köra bil inom två timmar efter att ha druckit en starköl eller ett glas vin. Totalt 6 procent av männen uppger att de själva kört bil mindre än två timmar efter alkoholkonsumtion, jämfört med 2 procent av kvinnorna.
Deltagarna tillfrågades också om anledningen till att de valt att köra bil trots att de druckit alkohol. 62 procent svarade att de inte känt sig påverkade, och/eller ansett sig hålla sig under den lagliga gränsen för rattfylleri.
– Det är alarmerande att så många motiverar sitt agerande med att de håller sig under den lagliga gränsen, och nog inte skulle åka fast i ett nykterhetstest. Bilister har alltså fokus på den juridiska aspekten och inte risken för att skada sig själv och andra. Det borde vara tvärtom, säger MHF:s vd Göran Sydhage i en kommentar.
Toleransen för att köra trots alkoholkonsumtion är enligt undersökningen högre i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, än i övriga landet, 6 jämfört med 3 procent. Dessutom är inställningen vanligare bland personer med en månadsinkomst om 35 000 kronor eller mer än övriga, 6 jämfört med 4 procent.