Folkhälsomyndigheten rekommenderar att vi håller avstånd, tvättar händerna, undviker stora folksamlingar, hostar och nyser i armvecket, och håller oss hemma om vi har symptom. Det är mycket att tänka på, och lätt att glömma sig, särskilt under alkoholpåverkan, vilket alla larm om trängsel på barer och andra uteställen tydligt visat. Nu har IQ gjort en undersökning som sätter siffror på hur vanligt det är.
Resultatet visar att 83 procent tror att det är lätt att glömma att hålla avstånd till andra när man har druckit alkohol. Något fler, 85 procent, svarar att andra glömmer att vara försiktiga när de har druckit. 7 av 10, 68 procent, uppger att de är oroliga över att någon som är alkoholpåverkad ska ta mindre hänsyn till andra i sociala sammanhang.
– Jag tycker ändå det är positivt. Det visar att många har förståelse för att man kan vara utsatt för större risk när alkohol är inblandat, säger Karin Hagman, vd på Systembolagets dotterbolag IQ.
Däremot är det bara 28 procent som anser att de själva glömmer att vara försiktiga när de druckit alkohol.
– Det är intressant att man bara tror att det gäller andra, men inte sig själv, säger Karin Hagman.
WHO har uppmanat världens länder att införa restriktioner under pandemin, något som många också gjort.
Varför gör inte Sverige det, tror du?
– Det kan jag inte svara på, men i Sverige har vi ju en linje där vi jobbar med rekommendationer och inte begränsningar, så det hänger kanske ihop med det.
”Jag tycker att Folkhälsomyndigheten borde nämna alkohol, men de har ju valt att helt hoppa över den frågan.”
Karin Hagman
Folkhälsomyndigheten har ju inte ens gått ut med någon information eller uppmaning till allmänheten om alkohol. Borde de inte ha gjort det?
– Jo, WHO har ju sagt att man ska tänka på alkoholens roll för smittspridningen, och i till exempel Norge har man förbjudit alkoholservering efter midnatt. Jag tycker att Folkhälsomyndigheten borde nämna alkohol, men de har ju valt att helt hoppa över den frågan.
Trots att IQ:s undersökning visar att det verkar finnas en medvetenhet om att risken att utsättas för smitta är större efter några glas, är det inte fler än 34 procent som säger att de tänker mer på vilka risker de kan utsätta andra för efter att ha druckit.
– Det vill vi ändra på. Nu har vi valt att göra en kampanj för att öka medvetenheten om att det just i coronatider är särskilt viktigt att fundera över hur man dricker. Det är lätt att bli oförsiktig när man har druckit, säger Karin Hagman.