Covid 19

De använder pandemin för att lyfta varumärket

Alkoholindustrin passar under pandemin på att i sociala medier marknadsföra sig som ansvarstagande, bland annat genom donationer.

Under coronakrisen passar företag inom alkoholindustrin på att föra ut budskap om att de donerar pengar och gör sociala insatser i samband med pandemin.

Antalet följare som engagerar sig i alkoholjättarnas sociala medier har ökat med 327 procent i mars 2020 jämfört med samma månad i fjol, visar en undersökning av det amerikanska analysföretaget Listen First. Det är betydligt mer engagemang än andra sektorer har genererat under coronakrisen enligt dem.

Ett brittiskt ölföretag har exempelvis postat ett Facebookinlägg om att de donerat 500 000 dollar för att ge tillbaka till samhället. Något som genererat över 80 000 svar.

Ett annat exempel är vodkaföretaget vars inlägg om hur de producerar handsprit i sina fabriker, genererade över 30 000 gensvar. Eller whiskyproducenten som fick över 25 000 svar på en post om att de donerar 400 000 dollar till en fond för bartenders som förlorat jobbet.

Analysföretaget Listen First analyserade 284 alkoholvarumärken, tillsammans med 22 andra varumärken, bland annat inom hälso- och sjukvård, och jämförde andelen kommentarer, hur många följare de fick och ”gillanden” på Facebook, Twitter, och Instagram.

Det visade sig att åtta av tio av alkoholvarumärkenas toppresultat adresserade coronaviruset på ett eller annat sätt.

Tracy David, chef för marknadsföring på Listen First, säger i ett pressmeddelande att resultatet inte är särskilt förvånande med tanke på hur många vanliga aktiviteter som inte går att genomföra för konsumenterna just nu:

– Folk är särskilt tacksamma att de fortfarande kan dricka, vilket är en stor bidragande faktor till att det sociala engagemanget kring alkoholvarumärken har ökat.

Även entreprenören Shama Hyder skriver i den amerikanska affärstidningen Forbes om varumärken som intar ledarpositioner i dessa kaotiska tider, och nämner ett destilleri i Portland som tillverkat handsprit: ”Ett innovativt sätt att stötta samhället och bygga medvetenhet om varumärket”, skriver hon.

Men alla är inte lika positiva. I kommentarerna under företagets Facebookpost om donationer är många kritiska till att arbetslösa bartenders inte lyckats ansöka om att ta del av pengarna.

”De slösade bort alla pengar. Dessa organisationer hjälper inte”, skriver en privatperson som är upprörd över att han inte kan ansöka, och tillägger: ”Ingen får egentlig hjälp”.

Han får till svar av en annan person, som skriver:

”De slösar inte bort sina pengar, utan får enorm PR för detta just nu! Det är smart. Nu tänker alla på dem när de åker till spritbutiken, för de tror att de gör ett bra arbete för restauranger och barer”.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer