Ungas drickande

Alkoholindustrin satsar på sött för att nå unga

Sötade alkoholdrycker kan vara ett medel för att lära unga vänja sig vid smaken av alkohol. "Sötade drycker en inkörsport," menar forskare.

När allt fler unga i västvärlden väljer bort alkoholen behöver alkoholindustrin rikta sig till nya målgrupper. Ett sätt att göra det är att ta fram sötare drycker som tilltalar människor som inte vant sig vid smaken av alkohol.

Nu visar en studie från University of Guelph i Kanada att sötade alkoholdrycker kan bana vägen för framtida alkoholmissbruk. De har tittat på drycker där smaken av alkohol delvis har maskats av söt fruktossirap.

Forskarna drar slutsatsen att ju mer sötad alkohol en person dricker, desto troligare är det att de också kommer att dricka vanlig, osötad alkohol. Franscesco Leri är professor i psykologi vid Guelph och en av författarna till studien. Han menar att de sötade dryckerna blir en inkörsport, att unga lär sig dricka alkohol med hjälp av de sötare dryckerna.

– De flesta som inte gillar smaken av alkohol kan fortfarande tänka sig att dricka sötade alkoholdrycker. Men alkohol är alkohol oavsett hur det smakar, säger han.

Tidigare studier på råttor har visat att sukros och glukos drivit råttorna till en högre alkoholkonsumtion. Studien från University of Guelph är den första att titta specifikt på fruktossirap som sötningsmedel.

Mer från Accent

Accent använder cookies i syfte att förbättra sajtens innehåll och funktionalitet. Läs mer om hur vi använder cookies och hanterar personuppgifter.

Läs mer