Tre frågor till Björn Rydberg, Systembolaget

Varför har ni ersatt starkspriten vid kassorna med alkoholfria alternativ?
– Vårt alkoholfria sortiment har ökat med 80 procent, visserligen från en låg nivå. Vi ser gärna att ökningen fortsätter. Starkspriten har nu hamnat på en egen avdelning i butikerna, liksom vinet och ölen.

Varför har ni organiserat butikerna på detta sätt?
– Vår modell för de största butikerna med självbetjäning innebär tydliga avdelningar med personal som man kan fråga. Man ska inte behöva passera alla avdelningar för att hitta det man vill köpa. Vill man ha vin går man direkt till den avdelningen. Det ger ett bättre kundmöte samtidigt som vi vill ta ett socialt ansvar genom att inte pracka på kunderna mer än de själva tänkt handla.

Var hamnar starkspriten?
– Ofta längst in i butiken, eftersom efterfrågan på starksprit är mindre än på exempelvis vin och öl. Det är service att placera det som kunderna helst vill ha närmast ingången. Vi har ju heller ingen ambition att maximera vår försäljning av starksprit.
Maria Zaitzewsky

Mer från Accent