Stor ökning av alkoholreklam

Det investeras mer pengar än någonsin i alkoholreklam. Reklamen får inte rikas till personer under 25 år, men det är svårundvikligt. Särskilt på sociala medier.

En rapport från IQ visar att alkoholreklamen får allt mer plats i sociala medier, där unga i åldrarna 16-25 är överrepresenterade.

– Traditionella medier styr vidare reklamen mot de sociala medierna, det är en trend inom all marknadsföring. Användarna sprider informationen vidare och blir ambassadörer för företagen, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ som arbetar för en smartare syn på alkohol, till Metro.

Många företag har tävlingar och spel på sina facebooksidor vilket kan ses som imageskapande.

– I Sverige är alkoholreklamen väl reglerad. Den får inte riktas till personer under 25 år, den ska vara saklig och inte spela på känslor. Men inom sociala medier som facebook är det svårt att följa upp, säger Magnus Jägerskog till Metro.

Carlsberg använder sig av sociala medier för att marknadsföra sig. De anordnar tävlingar på sin facebooksida och deras reklamfilmer sprids av privatpersoner på bland annat youtube.

– Det är oerhört viktigt att vi är vaksamma på det vi gör aktivt. Vi ska inte vara uppsökande och inte kommunicera med personer under 25 år via sociala medier när det gäller våra alkoholhaltiga varumärken, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg Sverige, till Metro.

Henric Byström menar att de aktivt kan begränsa vilka som kommer åt deras sidor eftersom användaren måste själv klicka och bekräfta att de har åldern inne.

– Men vad konsumenterna pratar om och delar med sig har vi svårt att hålla koll på.

Moa Stiernstedt

Mer från Accent